Näytetään tekstit, joissa on tunniste osallistuminen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste osallistuminen. Näytä kaikki tekstit

tiistai 3. joulukuuta 2019

Tervetuloa asukastilaisuuteen 16.12.!

Tervetuloa Kivistön asukastila Rubiiniin maanantaina 16.12.2019 keskustelemaan Kivistön linjastosuunnitelman luonnoksesta meidän HSL:n suunnittelijoiden kanssa ja kysymään sinua askarruttavista asioista. Julkaisemme linjastoluonnoksen aivan pian. Olemme paikalla klo 13.30–19.00, jonka aikana voit siis piipahtaa paikan päälle sinulle sopivaan aikaan.

Julkaisemme linjastoluonnoksen tällä viikolla täällä blogissa eli oman mielipiteensä voi kertoa myös kommentoimalla blogiin. Ei siis huolta, jos et pääse meitä tapaamaan.

Asukastilaisuus:

ma 16.12. klo 13.30–19, Asukastila Rubiini, Rubiinikehä 2b, Vantaa.

Kuvassa mies näyttää kännykkää naisasiakkaalle. Toinen nainen seisoo pöydän takana.
Tervetuloa keskustelemaan ja kysymään linjastoluonnoksesta sekä kertomaan oma mielipiteesi suunnitelmista.

maanantai 18. marraskuuta 2019

Asukastyöpaja takana päin

Järjestimme torstaina 14.11. Kivistön asukastyöpajan, johon osallistui yhdeksän Kivistössä ja lähiseudulla liikkuvaa joukkoliikenteen käyttäjää. HSL:n toimistolla Pasilassa pidetty tilaisuus sujui hyvin: sekä me järjestäjät että osallistujat olimme erittäin tyytyväisiä työpajaan. Lämmin kiitos kaikille osallistujille vielä täältä blogin kautta!

Pöydällä karttoja, joissa reittejä ja post it -lapuille kirjattuja havaintoja.
Työpajassa osallistujat työskentelivät karttojen parissa ja keskustelivat Kivistön bussiliikenteestä.
Työpajaan haimme osallistujia sosiaalisen median, tämän blogin, asukasyhdistysten ja hsl.fi-sivujen kautta. Mukaan valikoitui niin päivittäin, viikoittain kuin harvemminkin joukkoliikennettä käyttäviä. Osallistujat olivat eri-ikäisiä ja eri puolilta suunnittelualuetta. Meiltä HSL:stä työpajaan osallistui joukkoliikennesuunnittelijoita ja asiakaskokemuksen asiantuntijoita.

Työpaja alkoi Kivistön linjastosuunnitelmaprojektin esittelyllä, jossa kerroimme projektin taustoista, aikataulusta ja tavoitteista työlle. Esittelimme myös liikkumiskyselyn tuloksia.

Esittelyn jälkeen ääneen pääsivät asiakkaat – käytännössä koko loppuajaksi. Keskustelimme kahdessa pöytäryhmässä ensiksi nykyisen linjaston hyvistä ja huonoista puolista. Tämän jälkeen pohdittiin, millaisia muutoksia linjojen reitteihin, vuoroväleihin ja aikatauluihin toivottaisiin. Keskustelua helpottamaan olimme tehneet kaksi linjastoversiota, jossa nykyisten bussilinjojen reitteihin oli tehty erilaisia muutoksia. Nämä kartat eivät olleet virallisia, vaan kuvitteellisia luonnoksia herättämään keskustelua. Linjastoversiot oli tehty erilaisista näkökulmista – toinen painotti enemmän vaihdottomia yhteyksiä ja toinen enemmän lyhyitä vuorovälejä. Osallistujien tehtävänä oli etsiä plussia ja miinuksia.  Oman liikkumisen lisäksi ajateltiin myös muiden tarpeita. Tämä oli aika haastavaa, sillä toisinaan toisen parannus voi ollakin toiselle huononnus. Osallistujat olivat kuitenkin taitavia huomioimaan myös muiden tarpeet – esimerkiksi koulumatkayhteyksistä keskusteltiin myös niiden toimesta, joilla ei ollut kouluikäisiä lapsia.

Työpajassa tärkeintä antia olivat osallistujien keskustelu ja mielipiteet asiasta. Työpaja oli meille erinomainen tilaisuus päästä pureutumaan tarkemmin myös liikkumiskyselyssä esille nousseisiin ongelmakohtiin ja pystyimme ideoimaan yhdessä sopivia ratkaisuja niihin. Kaksi tuntia hurahti nopeasti!

Pöydällä karttoja, joihin piirretty reittiehdotuksia, ja kahden miehen käsivarret.
Analysoimme työpajan havaintoja, palautteita ja kartoille piirrettyjä reittejä viime perjantaina suunnittelijaporukalla.
Perjantaiaamuna työpajan jälkeen kävimme suunnittelijoiden kesken läpi työpajasta kirjatut muistiinpanot, havainnot ja palautteet sekä osallistujien piirtämät reittiehdotukset ja analysoimme tuloksia. Yleisesti syöttöliikennettä junaan pidettiin hyvänä, mutta bussiyhteys Hämeenlinnanväylälle, Mannerheimintielle ja Meilahteen koettiin myös tarpeelliseksi. Toisessa suunnitelmassa, Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, tälle välille on ehdotettu nykyisen 431:n palvelun tihentämistä, jota pidettiin työpajassa hyvänä ratkaisuna. Tämä tukee osaltaan myös mahdollisissa junaliikenteen häiriötilanteissa. Yöliikenteessä toivottiin suorempaa yhteyttä Helsingistä ja lentokenttäyhteyttä, joista aiemmissa postauksissa olikin jo puhetta.

Haja-asutusalueiden yhteystarpeista keskusteltiin myös. Kutsuliikennettä pidettiin hyvänä ratkaisuna Koivupään ja Peräjänkulman kaltaisille alueille, jossa ei liikennöidä nykyisin kovin laajoilla liikennöintiajoilla, jos ollenkaan. HSL on kokeillut kutsuliikennettä muun muassa lähibusseilla Vantaalla kehäradan aloituksen jälkeen reilun vuoden, KutsuPlus-palvelulla Kehä I:n sisäpuolella ja nyt ViaVan-kutsukyydilla Espoossa. Kutsuliikenne on vielä kehittymässä oleva palvelu, jonka toimivuus on ollut vaihtelevaa. Toistaiseksi kokemukset ovat osoittaneet reittipohjaisen joukkoliikenteen saavuttavan isompia käyttäjämääriä myös seudun maaseutumaisemmissa osissa. Mutta kunhan kutsuliikenteen käytettävyys ja kustannustehokkuus saadaan kilpailukykyiselle tasolle, järjestämme sitä mieluusti.

Monia muita toiveita esitettiin myös, mutta tässä nyt muutama esimerkki teille lukijoille.

Aloitamme varsinaisen linjastoluonnoksen teon nyt, kun meillä on taustatietoina liikkumiskyselyn vastaukset, torstaisen työpajan anti ja muut suunnittelun kannalta tarpeelliset lähtötiedot.

torstai 7. marraskuuta 2019

Asukastyöpajaan valmistautumista

Tällä hetkellä teemme valmisteluja ensi torstain 14.11. asukastyöpajaa varten. Kävimme suunnittelijoiden kesken läpi asukastyöpajaan ilmoittautuneet. Ilmoittautuneita oli yhteensä 18. Kiitos erittäin paljon kaikille ilmoittautuneille!

Bussi syksyisessä maisemassa, linjanumero 431.
Kivistön asukastyöpajassa tullaan keskustelemaan Kivistön alueella liikkuvista bussilinjoista, kuten linjasta 431.
Valitettavasti kaikkia emme voineet valita mukaan, vaan valitsimme yhteensä kymmenen. Yritimme tehdä valinnat siten, että mukaan tulisi eri ikäisiä osallistujia eri asiakasryhmistä. Suunnittelun kannalta tärkeää on, että mukana on osallistujia, jotka liikkuvat eri puolilla suunnittelualuetta. Eli mukaan on valikoitu osallistujia, jotka liikkuvat eri puolilla Kivistön ydinalueita ja sitten myös heitä, jotka liikkuvat esimerkiksi Seutulassa ja Viinikkalassa.

Olemme ottaneet yhteyttä työpajaan valittuihin. Eli jos viestiä ei kuulu, niin valitettavasti et mahtunut tällä kertaa mukaan. Kaikki kuitenkin pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan täällä blogissa. Kirjoitamme tänne blogiin lyhyen koosteen työpajasta, niin kaikki muutkin saatte tietää, millaista työpajassa oli.

Lisäksi työpajoja järjestetään HSL:ssä silloin tällöin eri aiheista, joten kannattaa seurata Facebookia ja HSL:n nettisivuja, niin tiedät, milloin uusi mahdollisuus aukeaa.

Nyt työpajan materiaalivalmistelujen pariin!

Yölinjastoluonnos


Myös Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa on tapahtunut: yölinjastoluonnos on julkaistu ja se on kommentoitavana täällä.

Mukana on myös toivottuja parannuksia Kivistön yöyhteyksiin; jatkossa 431N ajaa lentoasemalle asti. Helsingin ja Kivistön välinen osuus ajetaan nopeampaa reittiä, mikä tarkoittaa sitä, että yhteydet Myyrmäkeen ja läntiseen Martinlaaksoon muuttuvat vaihdollisiksi. Linjan vuoroväli tihennetään 30 minuuttiin nykyisestä 60 minuutista.  Käykääpä kommentoimassa!

torstai 31. lokakuuta 2019

Noin 1600 vastaajaa liikkumiskyselyssä

Saimme Kivistön linjastosuunnitelman liikkumiskyselyyn yhteensä noin 1600 vastausta. Kiitos kaikille vastaajille! Kysely oli auki 7.-27.10.2019. Lisäkommentteja saa halutessaan jättää tänne blogiin.

Kyselyn välituloksia käsittelimme aiemmassa julkaisussa, jolloin meillä oli noin 1300 vastausta. Olemme nyt lukeneet kaikki avoimet vastaukset sekä tutustuneet kyselyn muihin tuloksiin. Viimeiset 300 vastausta eivät ole juuri muuttaneet yleiskuvaa – edelleen esimerkiksi yöajan liikennöinti, yhteydet Jumboon ja vaihtojen toimivuus puhuttavat. Viimeisissä palautteissa ovat korostuneet myös yhteydet Koivupäähän, Keimolan U-liikennepysäkkien käytettävyys ja poikittaisliikenne muun muassa Espooseen.

Selvitimme junaliikenteen liikennöintiaikojen laajentamisen mahdollisuuksia. Kehäradan tunneliin yöaikaan tehtävien huoltotöiden takia kehäradan liikenteessä tulee olla yöllä noin neljän tunnin tauko. Huoltotöihin kuuluvat esimerkiksi turvajärjestelmien testaukset. Väylävirastolta saamiemme tietojen mukaan katkosta ei voida nykyisestä enää yhtään lyhentää. Yöliikenteen parantaminen tulee siis ratkaista bussiliikenteellä.

Tällä hetkellä Kivistön pääyhteys Jumboon on Aviapoliksen kautta. Aviapoliksesta Jumbolle kulkevat erittäin tiheällä yhteisellä vuorovälillä linjat 415, 561, 562 (tuleva runkolinja 570) ja 617. Matka-ajallisesti yhteys on samaa luokkaa kuin suora bussiyhteys. Tutkimme Jumbon yhteyksien parantamismahdollisuuksia tässä linjastosuunnitelmassa.

Reittioppaan ehdottamat reitit Jumbosta Kivistöön: linja 561 tai 615 ja vaihto Aviapoliksessa I-junaan. Linja 571 ja vaihto Martinlaaksossa P-junaan. Tai linjalla 616 koko matka.
Nykyään yhteydet Jumbolle ja Jumbolta kulkevat pääosin Aviapoliksen kautta.
Lopullisessa aineistossa vastaajien kodit sijoittuvat suunnittelualueelle varsin kattavasti.

Lämpökartalla esitetty vastaajien merkitsemät kodit. Eniten vastauksia Kivistön keskustasta, Kannistosta ja Keimolanmäestä. Sen jälkeen vastauksia Vestrasta, Kartanonkoskelta ja Seutula-Riipilä-Reuna-alueelta.
Liikkumiskyselyyn vastanneiden kodit. Keskellä oleva iso punainen alue on Kivistön kerrostalo- ja pientaloalue, Kannisto ja Keimolanmäki. Vasemmalla Vestra, oikeassa alakulmassa Kartanonkoski ja ylhäällä keskellä Seutula-Riipilä-Reuna.
Katsoimme vastauksista myös, mitä linjoja alueen joukkoliikenteeseen tyytyväisimmät ja tyytymättömimmät käyttävät. Kysymyksenä oli ”Kuinka hyvin alueen joukkoliikenne palvelee tällä hetkellä matkustustarpeitasi? Vastaa asteikolla 1-5. Vaihtoehto 1 = ei palvele ollenkaan, vaihtoehto 5 = palvelee erinomaisesti”. Valitettavasti U-linjoilla sekä linjoilla 443(K), 445(T) ja 447 otoskoko jäi niin pieneksi, ettei tuloksista voi vetää vahvoja johtopäätöksiä. Muiden linjojen käyttäjiltä saimme vastauksia kymmeniä, joten niiltä osin tulos on kohtalaisen luotettava.

Tyytyväisyys linjoittain aika tasaista, linjalla 445(T) eniten tyytymättömyyttä, mutta otos on pieni.
Tyytyväisyyttä kysyttiin asteikolla 1-5. Tyytyväisiksi tulkittiin vastaukset 4 ja 5, neutraaleiksi 3 ja tyytymättömiksi 1 ja 2.
Kokonaisuudessaan alueen joukkoliikenteen tilannetta pidetään keskimäärin tyydyttävänä. Kaikkien vastauksien keskiarvo kysymykseen oli 2,9.

Asteikolla 1-5 saatiin eniten vastauksia numero 3- Sen jälkeen lähes yhtä paljon vastauksia numero 2 ja 4. Lähes yhtä vähän vastauksia numero 1 ja 5.
Suurinta osaa vastaajista alueen joukkoliikenne palvelee kohtalaisesti.
Seuraavaksi teemme vastausten ja muiden käytössämme olevien aineistojen pohjalta erilaisia luonnoksia työpajan pohja-aineistoksi. Työpajaan ehtii vielä ilmoittautua 1.11. asti. Ilmoittaudu tästä mukaan!

torstai 24. lokakuuta 2019

Ilmoittaudu asukastyöpajaan!

Kivistön linjastosuunnitelman laadintaa tukemaan järjestämme asukastyöpajan, johon sinulla on mahdollisuus osallistua. Työpaja järjestetään HSL:n toimistolla Pasilassa 14.11. klo 15:45-18:00.

Työpajasta saa palkkioksi 50 euron HSL-lahjakortin. Työpajassa keskustellaan Kivistön linjastosta erilaisten tehtävien muodossa. Me joukkoliikennesuunnittelijat olemme mukana työpajassa.

Ilmoittautuminen päättyy perjantaina 1.11. Ilmoittautuneiden joukosta valitsemme 10 osallistujaa eri asiakasryhmistä ja alueilta. Tavoitteena on, että saisimme työpajaan osallistujia niin kivistöläisistä kuin muualla asuvista, jotka liikkuvat Kivistön alueella.

Lue lisää täältä ja ilmoittaudu mukaan!

Vastaavanlainen työpaja on aiemmin järjestetty sekä Lauttasaaren (kokemuksia täällä) että Kirkkonummen (kokemuksia täällä) linjastoja suunniteltaessa.


Jos et itse pääse osallistumaan, niin vinkkaa tuttavallesi!

perjantai 18. lokakuuta 2019

Havaintoja liikkumiskyselyn tuloksista tähän mennessä

Kivistön liikkumiskysely on ollut auki nyt muutaman viikon. Vastauksia olemme saaneet varsin hyvin, jo yli 1300 kappaletta, kiitos niistä! Ohessa muutamia havaintoja jo saamistamme vastauksista.

Vastaajien asuinpaikat sijoittuvat Kivistön suuralueelle noin väestötiheyden suhteessa, lisäksi osa vastaajista asuu Kivistön suuralueen ulkopuolella, erityisesti esille nousevat Vantaanlaakso, Tammisto–Pakkala ja Kallio.  Erityisen positiivista on, että myös Kivistön suuralueen pienemmiltä alueilta, muun muassa Riipilästä, Koivupäästä ja Petaksesta, olemme saaneet erittäin hyvin vastauksia. Kesäkylästä ja Syväojalta toivomme vielä lisää vastauksia.

Lämpökartta vastaajien merkitsemistä kodeista. Eniten merkintöjä Kivistön suuralueella.
Liikkumiskyselyn vastaajien merkkaamat kodit. Mitä punaisempi alue, sitä enemmän vastauksia.
 Suunnittelualueelta käydään töissä pääosin alueen ulkopuolella – työpaikka-alueina korostuvat Helsingin keskusta, Pasila–Vallila–Hakaniemi-akseli, Aviapolis-alue sisältäen lentoaseman, Töölö, Pitäjänmäki, Tikkurila ja Myyrmäki–Martinlaakso. Kivistön keskustassa suuri osa työ- ja opiskelupaikkamerkinnöistä osui Kivistön alueen kouluille. Kivistön suuralueella työpaikka-alueina nousivat vahvimmin esiin Turvalaakso ja Mestarintie. Lisäksi vastauksia tuli Katriinan sairaalalta, Viinikanmetsästä ja Viinikkalan sekä Tuupakan alueilta.

Liikkumiskyselyn vastaajien työ- ja opiskelupaikat lämpökarttana. Merkintöjä paljon seuraavilla alueilla Helsingin keskusta, Pasila–Vallila–Hakaniemi-akseli, Aviapolis-alue sisältäen lentoaseman, Töölö, Pitäjänmäki, Tikkurila ja Myyrmäki–Martinlaakso.
Vastaajien merkitsemät työ- ja opiskelupaikat.
Ostos- ja asiointipaikat sekä vapaa-ajan paikat sijoittuivat tähän mennessä saamissamme vastauksissa pitkälti samoille alueille – vahvimmin esille nousivat Jumbo, Helsingin keskusta ja Myyrmäki. Lisäksi suuri määrä osumia tuli Tikkurilalle, Martinlaaksolle ja Klaukkalalle. Valitettavasti Klaukkalan yhteydet eivät kuitenkaan ole HSL:n käsissä, sillä Nurmijärven kunta ei kuulu HSL:ään. Raportoimme kuitenkin liikkumiskyselyn tulokset Uudenmaan ELY-keskukselle, joka vastaa Nurmijärven suunnan joukkoliikenteen suunnittelusta. Erityisesti avoimissa vastauksissa korostui postin sijainti Vantaanpuistossa – nykyiset yhteydet postiin koettiin puutteellisiksi.

Lämpökartalla eniten merkintöjä alueilla Jumbo, Helsingin keskusta ja Myyrmäki.
Vastaajien ostos- ja asiointipaikat sekä vapaa-ajan paikat.
Avoimissa vastauksissa on korostunut Vantaanpuiston postin lisäksi erityisesti yöliikenne ja liikennöintiajat. Vastauksissa ei olla tyytyväisiä yhteyksiin varhaisimmille aamun lennoille ja työvuoroille erityisesti lentoasemalla. Lisäksi linjojen keskinäinen tahdistus (usean linjan yhdessä muodostaman vuorovälin tasaisuus) Keimolantiellä ja Lapinkylässä koetaan ongelmaksi. Vaihtojen sujuvuudesta Kivistön asemalla on annettu sekä kehuja että moitteita – joillain linjoilla yhteys junaan ja junalta ei ole toiminut parhaalla tavalla. Lisäksi on toivottu muutoksia liityntälinjojen jakoon Lipputien ja Keimolantien reiteille sekä liityntälinjojen parempaa synkronointia junan ohella myös linjaan 431.

Yleisesti toivotaan erityisesti parannusta liikennöintiaikoihin, sen jälkeen vuoroväleihin ja vaihtojen toimivuuteen:
Eniten ääniä sai liikennöintiajat, sitten lähes saman verran vuorovälit ja vaihtojen toimivuus. Sen jälkeen lähes yhtä paljon joukkoliikenteen nopeus ja aikataulujen luotettavuus. Vähiten pysäkkien sijainti.
Vastaajien mielestä eniten pitäisi kehittää liikennöintiaikoja.
Suurin osa vastanneista käyttää joukkoliikennettä usein:
Suurin osa vastaajista käyttää lähes päivittäin joukkoliikennettä. Sen jälkeen satunnaisia käyttäjiä ja viikoittain joukkoliikennettä käyttäviä. Vähiten vastaajia, jotka eivät käytä joukkoliikennettä.
Kyselyn vastaajista suurin osa matkustaa joukkoliikenteellä aktiivisesti.
Matkoista merkittävin osa on vaihdollisia:
Enemmistön tyypilliseen joukkoliikennematkaan kuuluu vaihto.
Suurin osa vastaajista vaihtaa liikennevälinettä matkan aikana.
Juna-asemista selvästi suosituin on Kivistö, jonne saavutaan pääosin kävellen, mutta usein myös joukkoliikenteellä:
Suurin osa kävelee juna-asemalle, sitten suosituin joukkoliikenteellä saapuminen. Osa tulee autolla ja pyörällä. Muu saapumistapa sai vähiten ääniä.
Moni vastaajista kävelee juna-asemalle tai saapuu sinne joukkoliikenteellä.
Vastaajissa korostuu nuoret aikuiset ja tyypillinen perheen koko on 1-2 henkilöä. Autottomia on vastanneista noin kolmannes.

Eniten vastauksia 18-29-vuotiaissa ja sitten 30-44-vuotiaissa. Sen jälkeen 45-64-vuotiassa. Alle 18-vuotiaita jonkin verran ja vähiten 65-vuotiaita tai vähemmän.
Kyselyyn on vastannut eniten 18-44-vuotiaiden ikäryhmään kuuluvia.
Liikkumiskyselyn vastaamisaika jatkuu 27.10.2019 asti. Vastaathan siihen mennessä, jos vielä et ole ehtinyt vastaamaan! Vastaamaan pääset tästä.

Pysy ajan tasalla suunnittelun etenemisestä


Tiesithän, että voit tilata sähköpostiisi ilmoituksen uusista blogipostauksista? Ilmoitusten tilaaminen onnistuu blogin oikeassa reunassa olevasta kohdasta ”Tilaa blogin päivitykset sähköpostilla”. Sähköpostivahvistuksen jälkeen saat sähköpostiviestin vain silloin, jos blogissa on julkaistu uusi kirjoitus.

Jos haluat saada tietoa HSL:n ajankohtaisista aiheista (esimerkiksi linjastosuunnitelmista, uudistuksista, palveluista ja asiakaseduista), niin kannattaa liittyä HSL:n asiakaskirjeen tilaajaksi. Asiakaskirje tulee noin kerran kuussa sähköpostilla. Tilaa asiakaskirje tästä.

maanantai 7. lokakuuta 2019

Vastaa Kivistön alueen liikkumiskyselyyn!

Kivistön linjastosuunnitelman liikkumiskyselyyn voi vastata 27.10.2019 asti.
Kivistön liikkumiskyselyyn voit vastata 27.10.2019 asti.
Olemme avanneet liikkumiskyselyn, jolla selvitämme Kivistön suuralueella kulkevien liikkumistottumuksia. Lisäksi toivomme saavamme ideoita linjastosuunnittelun tueksi. Kysely painottuu bussilinjojen 431, 432, 433(K), 434, 443(K), 444(T), 445(T), 446, 447, 576 ja 616 liikennöintialueelle.

Vastaa kyselyyn osoitteessa https://app.maptionnaire.com/fi/6598 

Liikkumiskyselyyn voit vastata 27.10.2019 asti. Kyselyyn voit vastata myös, vaikka et käyttäisi lainkaan joukkoliikennettä. Vastaamiseen menee noin 5–10 minuuttia.

Käypä siis vastaamassa ja kerro omista ja perheenjäsentesi matkoista. Kysymykset koskevat matkojen suuntautumista sekä Kivistön alueen joukkoliikennettä ja sen kehittämistä.

Toivomme, että mahdollisimman moni vastaisi liikkumiskyselyyn, jotta saamme kattavan otoksen. Vinkkaa ihmeessä kyselystä tuttavallesi!

keskiviikko 2. lokakuuta 2019

Kivistön linjastosuunnitelman tekeminen on aloitettu!

Olemme HSL:ssä aloittaneet Kivistön alueen linjastosuunnitelman. Tarkoituksena on suunnitella yhdessä alueen asukkaiden ja alueella liikkuvien kanssa uutta bussilinjastoa Kivistöön. Linjastosuunnitelmassa käsitellään linjoja 431, 432, 433(K), 434, 443(K), 444(T), 445(T), 446, 447, 576 ja 616.

Suunnittelualue on karkeasti sanottuna Kivistön suuralue.
Kivistön linjastosuunnitelma kattaa Kivistön suuralueen.
Kivistön nykyinen linjasto on otettu käyttöön vuonna 2015 kehäradan junaliikenteen käynnistymisen yhteydessä. Alueen maankäyttö ja liikkumistarpeet ovat muuttuneet huomattavasti ja alueen asukasmäärä kasvaa voimakkaasti, minkä vuoksi linjastoa on tarpeen tarkastella.

Tarkoituksena on valmistella linjasto, joka palvelee Kivistön nykyisiä ja tulevia asukkaita sekä alueella liikkuvia ihmisiä syksystä 2022 alkaen. Tavoitteena on helpottaa matkustamista keskeisiin kohteisiin ja luoda entistä selkeämpi linjasto. Esimerkiksi suunnitelmassa selvitetään, voisiko tiheimmillä alueilla linjoja keskittää yksittäisille katuosuuksille paremman palvelun luomiseksi.

Kivistön linjastosuunnitelmassa tullaan huomioimaan Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman esitetyt muutokset. Tulemme tekemään tähän liittyen erillisen blogipostauksen.

Linjastosuunnitelmatyötä tehdään yhdessä Vantaan kaupungin ja HSL:n asiantuntijoiden kesken. Linjastosuunnitelman on tarkoitus valmistua kevään 2020 aikana, ja uuden linjaston mukaisen liikenteen on suunniteltu käynnistyvän syksyllä 2022.

Suunnitteluvaihe syksy 2019-kevät 2020, jolloin päätöksenteko. Linjaston käyttöönotto syksyllä 2022.

Miten sinä voit osallistua suunnitteluun?


Kerromme tässä blogissa suunnittelutyön etenemisestä, ja blogipostauksia kommentoimalla voit osallistua suunnitteluun työn eri vaiheissa. Luemme kaikki kommentit läpi ja vastaamme selkeisiin kysymyksiin. Blogin kautta voit myös olla yhteydessä meihin HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoihin. Palautetta on mahdollista jättää myös HSL:n palautejärjestelmän ja asiakaspalvelun kautta.

Blogin lisäksi voit osallistua suunnittelutyöhön myös muilla tavoilla: voit kertoa omista liikkumistottumuksistasi kyselyn kautta, kommentoida linjastoluonnoksia ja osallistua asukastilaisuuteen tai asukastyöpajaan. Kerromme näistä lisää työn edetessä, joten pysy kuulolla!

Auta meitä valmistelemaan houkutteleva linjasto Kivistön alueelle!