maanantai 18. marraskuuta 2019

Asukastyöpaja takana päin

Järjestimme torstaina 14.11. Kivistön asukastyöpajan, johon osallistui yhdeksän Kivistössä ja lähiseudulla liikkuvaa joukkoliikenteen käyttäjää. HSL:n toimistolla Pasilassa pidetty tilaisuus sujui hyvin: sekä me järjestäjät että osallistujat olimme erittäin tyytyväisiä työpajaan. Lämmin kiitos kaikille osallistujille vielä täältä blogin kautta!

Pöydällä karttoja, joissa reittejä ja post it -lapuille kirjattuja havaintoja.
Työpajassa osallistujat työskentelivät karttojen parissa ja keskustelivat Kivistön bussiliikenteestä.
Työpajaan haimme osallistujia sosiaalisen median, tämän blogin, asukasyhdistysten ja hsl.fi-sivujen kautta. Mukaan valikoitui niin päivittäin, viikoittain kuin harvemminkin joukkoliikennettä käyttäviä. Osallistujat olivat eri-ikäisiä ja eri puolilta suunnittelualuetta. Meiltä HSL:stä työpajaan osallistui joukkoliikennesuunnittelijoita ja asiakaskokemuksen asiantuntijoita.

Työpaja alkoi Kivistön linjastosuunnitelmaprojektin esittelyllä, jossa kerroimme projektin taustoista, aikataulusta ja tavoitteista työlle. Esittelimme myös liikkumiskyselyn tuloksia.

Esittelyn jälkeen ääneen pääsivät asiakkaat – käytännössä koko loppuajaksi. Keskustelimme kahdessa pöytäryhmässä ensiksi nykyisen linjaston hyvistä ja huonoista puolista. Tämän jälkeen pohdittiin, millaisia muutoksia linjojen reitteihin, vuoroväleihin ja aikatauluihin toivottaisiin. Keskustelua helpottamaan olimme tehneet kaksi linjastoversiota, jossa nykyisten bussilinjojen reitteihin oli tehty erilaisia muutoksia. Nämä kartat eivät olleet virallisia, vaan kuvitteellisia luonnoksia herättämään keskustelua. Linjastoversiot oli tehty erilaisista näkökulmista – toinen painotti enemmän vaihdottomia yhteyksiä ja toinen enemmän lyhyitä vuorovälejä. Osallistujien tehtävänä oli etsiä plussia ja miinuksia.  Oman liikkumisen lisäksi ajateltiin myös muiden tarpeita. Tämä oli aika haastavaa, sillä toisinaan toisen parannus voi ollakin toiselle huononnus. Osallistujat olivat kuitenkin taitavia huomioimaan myös muiden tarpeet – esimerkiksi koulumatkayhteyksistä keskusteltiin myös niiden toimesta, joilla ei ollut kouluikäisiä lapsia.

Työpajassa tärkeintä antia olivat osallistujien keskustelu ja mielipiteet asiasta. Työpaja oli meille erinomainen tilaisuus päästä pureutumaan tarkemmin myös liikkumiskyselyssä esille nousseisiin ongelmakohtiin ja pystyimme ideoimaan yhdessä sopivia ratkaisuja niihin. Kaksi tuntia hurahti nopeasti!

Pöydällä karttoja, joihin piirretty reittiehdotuksia, ja kahden miehen käsivarret.
Analysoimme työpajan havaintoja, palautteita ja kartoille piirrettyjä reittejä viime perjantaina suunnittelijaporukalla.
Perjantaiaamuna työpajan jälkeen kävimme suunnittelijoiden kesken läpi työpajasta kirjatut muistiinpanot, havainnot ja palautteet sekä osallistujien piirtämät reittiehdotukset ja analysoimme tuloksia. Yleisesti syöttöliikennettä junaan pidettiin hyvänä, mutta bussiyhteys Hämeenlinnanväylälle, Mannerheimintielle ja Meilahteen koettiin myös tarpeelliseksi. Toisessa suunnitelmassa, Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, tälle välille on ehdotettu nykyisen 431:n palvelun tihentämistä, jota pidettiin työpajassa hyvänä ratkaisuna. Tämä tukee osaltaan myös mahdollisissa junaliikenteen häiriötilanteissa. Yöliikenteessä toivottiin suorempaa yhteyttä Helsingistä ja lentokenttäyhteyttä, joista aiemmissa postauksissa olikin jo puhetta.

Haja-asutusalueiden yhteystarpeista keskusteltiin myös. Kutsuliikennettä pidettiin hyvänä ratkaisuna Koivupään ja Peräjänkulman kaltaisille alueille, jossa ei liikennöidä nykyisin kovin laajoilla liikennöintiajoilla, jos ollenkaan. HSL on kokeillut kutsuliikennettä muun muassa lähibusseilla Vantaalla kehäradan aloituksen jälkeen reilun vuoden, KutsuPlus-palvelulla Kehä I:n sisäpuolella ja nyt ViaVan-kutsukyydilla Espoossa. Kutsuliikenne on vielä kehittymässä oleva palvelu, jonka toimivuus on ollut vaihtelevaa. Toistaiseksi kokemukset ovat osoittaneet reittipohjaisen joukkoliikenteen saavuttavan isompia käyttäjämääriä myös seudun maaseutumaisemmissa osissa. Mutta kunhan kutsuliikenteen käytettävyys ja kustannustehokkuus saadaan kilpailukykyiselle tasolle, järjestämme sitä mieluusti.

Monia muita toiveita esitettiin myös, mutta tässä nyt muutama esimerkki teille lukijoille.

Aloitamme varsinaisen linjastoluonnoksen teon nyt, kun meillä on taustatietoina liikkumiskyselyn vastaukset, torstaisen työpajan anti ja muut suunnittelun kannalta tarpeelliset lähtötiedot.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.