Näytetään tekstit, joissa on tunniste asukastyöpaja. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste asukastyöpaja. Näytä kaikki tekstit

maanantai 18. marraskuuta 2019

Asukastyöpaja takana päin

Järjestimme torstaina 14.11. Kivistön asukastyöpajan, johon osallistui yhdeksän Kivistössä ja lähiseudulla liikkuvaa joukkoliikenteen käyttäjää. HSL:n toimistolla Pasilassa pidetty tilaisuus sujui hyvin: sekä me järjestäjät että osallistujat olimme erittäin tyytyväisiä työpajaan. Lämmin kiitos kaikille osallistujille vielä täältä blogin kautta!

Pöydällä karttoja, joissa reittejä ja post it -lapuille kirjattuja havaintoja.
Työpajassa osallistujat työskentelivät karttojen parissa ja keskustelivat Kivistön bussiliikenteestä.
Työpajaan haimme osallistujia sosiaalisen median, tämän blogin, asukasyhdistysten ja hsl.fi-sivujen kautta. Mukaan valikoitui niin päivittäin, viikoittain kuin harvemminkin joukkoliikennettä käyttäviä. Osallistujat olivat eri-ikäisiä ja eri puolilta suunnittelualuetta. Meiltä HSL:stä työpajaan osallistui joukkoliikennesuunnittelijoita ja asiakaskokemuksen asiantuntijoita.

Työpaja alkoi Kivistön linjastosuunnitelmaprojektin esittelyllä, jossa kerroimme projektin taustoista, aikataulusta ja tavoitteista työlle. Esittelimme myös liikkumiskyselyn tuloksia.

Esittelyn jälkeen ääneen pääsivät asiakkaat – käytännössä koko loppuajaksi. Keskustelimme kahdessa pöytäryhmässä ensiksi nykyisen linjaston hyvistä ja huonoista puolista. Tämän jälkeen pohdittiin, millaisia muutoksia linjojen reitteihin, vuoroväleihin ja aikatauluihin toivottaisiin. Keskustelua helpottamaan olimme tehneet kaksi linjastoversiota, jossa nykyisten bussilinjojen reitteihin oli tehty erilaisia muutoksia. Nämä kartat eivät olleet virallisia, vaan kuvitteellisia luonnoksia herättämään keskustelua. Linjastoversiot oli tehty erilaisista näkökulmista – toinen painotti enemmän vaihdottomia yhteyksiä ja toinen enemmän lyhyitä vuorovälejä. Osallistujien tehtävänä oli etsiä plussia ja miinuksia.  Oman liikkumisen lisäksi ajateltiin myös muiden tarpeita. Tämä oli aika haastavaa, sillä toisinaan toisen parannus voi ollakin toiselle huononnus. Osallistujat olivat kuitenkin taitavia huomioimaan myös muiden tarpeet – esimerkiksi koulumatkayhteyksistä keskusteltiin myös niiden toimesta, joilla ei ollut kouluikäisiä lapsia.

Työpajassa tärkeintä antia olivat osallistujien keskustelu ja mielipiteet asiasta. Työpaja oli meille erinomainen tilaisuus päästä pureutumaan tarkemmin myös liikkumiskyselyssä esille nousseisiin ongelmakohtiin ja pystyimme ideoimaan yhdessä sopivia ratkaisuja niihin. Kaksi tuntia hurahti nopeasti!

Pöydällä karttoja, joihin piirretty reittiehdotuksia, ja kahden miehen käsivarret.
Analysoimme työpajan havaintoja, palautteita ja kartoille piirrettyjä reittejä viime perjantaina suunnittelijaporukalla.
Perjantaiaamuna työpajan jälkeen kävimme suunnittelijoiden kesken läpi työpajasta kirjatut muistiinpanot, havainnot ja palautteet sekä osallistujien piirtämät reittiehdotukset ja analysoimme tuloksia. Yleisesti syöttöliikennettä junaan pidettiin hyvänä, mutta bussiyhteys Hämeenlinnanväylälle, Mannerheimintielle ja Meilahteen koettiin myös tarpeelliseksi. Toisessa suunnitelmassa, Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, tälle välille on ehdotettu nykyisen 431:n palvelun tihentämistä, jota pidettiin työpajassa hyvänä ratkaisuna. Tämä tukee osaltaan myös mahdollisissa junaliikenteen häiriötilanteissa. Yöliikenteessä toivottiin suorempaa yhteyttä Helsingistä ja lentokenttäyhteyttä, joista aiemmissa postauksissa olikin jo puhetta.

Haja-asutusalueiden yhteystarpeista keskusteltiin myös. Kutsuliikennettä pidettiin hyvänä ratkaisuna Koivupään ja Peräjänkulman kaltaisille alueille, jossa ei liikennöidä nykyisin kovin laajoilla liikennöintiajoilla, jos ollenkaan. HSL on kokeillut kutsuliikennettä muun muassa lähibusseilla Vantaalla kehäradan aloituksen jälkeen reilun vuoden, KutsuPlus-palvelulla Kehä I:n sisäpuolella ja nyt ViaVan-kutsukyydilla Espoossa. Kutsuliikenne on vielä kehittymässä oleva palvelu, jonka toimivuus on ollut vaihtelevaa. Toistaiseksi kokemukset ovat osoittaneet reittipohjaisen joukkoliikenteen saavuttavan isompia käyttäjämääriä myös seudun maaseutumaisemmissa osissa. Mutta kunhan kutsuliikenteen käytettävyys ja kustannustehokkuus saadaan kilpailukykyiselle tasolle, järjestämme sitä mieluusti.

Monia muita toiveita esitettiin myös, mutta tässä nyt muutama esimerkki teille lukijoille.

Aloitamme varsinaisen linjastoluonnoksen teon nyt, kun meillä on taustatietoina liikkumiskyselyn vastaukset, torstaisen työpajan anti ja muut suunnittelun kannalta tarpeelliset lähtötiedot.

torstai 7. marraskuuta 2019

Asukastyöpajaan valmistautumista

Tällä hetkellä teemme valmisteluja ensi torstain 14.11. asukastyöpajaa varten. Kävimme suunnittelijoiden kesken läpi asukastyöpajaan ilmoittautuneet. Ilmoittautuneita oli yhteensä 18. Kiitos erittäin paljon kaikille ilmoittautuneille!

Bussi syksyisessä maisemassa, linjanumero 431.
Kivistön asukastyöpajassa tullaan keskustelemaan Kivistön alueella liikkuvista bussilinjoista, kuten linjasta 431.
Valitettavasti kaikkia emme voineet valita mukaan, vaan valitsimme yhteensä kymmenen. Yritimme tehdä valinnat siten, että mukaan tulisi eri ikäisiä osallistujia eri asiakasryhmistä. Suunnittelun kannalta tärkeää on, että mukana on osallistujia, jotka liikkuvat eri puolilla suunnittelualuetta. Eli mukaan on valikoitu osallistujia, jotka liikkuvat eri puolilla Kivistön ydinalueita ja sitten myös heitä, jotka liikkuvat esimerkiksi Seutulassa ja Viinikkalassa.

Olemme ottaneet yhteyttä työpajaan valittuihin. Eli jos viestiä ei kuulu, niin valitettavasti et mahtunut tällä kertaa mukaan. Kaikki kuitenkin pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan täällä blogissa. Kirjoitamme tänne blogiin lyhyen koosteen työpajasta, niin kaikki muutkin saatte tietää, millaista työpajassa oli.

Lisäksi työpajoja järjestetään HSL:ssä silloin tällöin eri aiheista, joten kannattaa seurata Facebookia ja HSL:n nettisivuja, niin tiedät, milloin uusi mahdollisuus aukeaa.

Nyt työpajan materiaalivalmistelujen pariin!

Yölinjastoluonnos


Myös Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa on tapahtunut: yölinjastoluonnos on julkaistu ja se on kommentoitavana täällä.

Mukana on myös toivottuja parannuksia Kivistön yöyhteyksiin; jatkossa 431N ajaa lentoasemalle asti. Helsingin ja Kivistön välinen osuus ajetaan nopeampaa reittiä, mikä tarkoittaa sitä, että yhteydet Myyrmäkeen ja läntiseen Martinlaaksoon muuttuvat vaihdollisiksi. Linjan vuoroväli tihennetään 30 minuuttiin nykyisestä 60 minuutista.  Käykääpä kommentoimassa!

torstai 24. lokakuuta 2019

Ilmoittaudu asukastyöpajaan!

Kivistön linjastosuunnitelman laadintaa tukemaan järjestämme asukastyöpajan, johon sinulla on mahdollisuus osallistua. Työpaja järjestetään HSL:n toimistolla Pasilassa 14.11. klo 15:45-18:00.

Työpajasta saa palkkioksi 50 euron HSL-lahjakortin. Työpajassa keskustellaan Kivistön linjastosta erilaisten tehtävien muodossa. Me joukkoliikennesuunnittelijat olemme mukana työpajassa.

Ilmoittautuminen päättyy perjantaina 1.11. Ilmoittautuneiden joukosta valitsemme 10 osallistujaa eri asiakasryhmistä ja alueilta. Tavoitteena on, että saisimme työpajaan osallistujia niin kivistöläisistä kuin muualla asuvista, jotka liikkuvat Kivistön alueella.

Lue lisää täältä ja ilmoittaudu mukaan!

Vastaavanlainen työpaja on aiemmin järjestetty sekä Lauttasaaren (kokemuksia täällä) että Kirkkonummen (kokemuksia täällä) linjastoja suunniteltaessa.


Jos et itse pääse osallistumaan, niin vinkkaa tuttavallesi!