torstai 31. lokakuuta 2019

Noin 1600 vastaajaa liikkumiskyselyssä

Saimme Kivistön linjastosuunnitelman liikkumiskyselyyn yhteensä noin 1600 vastausta. Kiitos kaikille vastaajille! Kysely oli auki 7.-27.10.2019. Lisäkommentteja saa halutessaan jättää tänne blogiin.

Kyselyn välituloksia käsittelimme aiemmassa julkaisussa, jolloin meillä oli noin 1300 vastausta. Olemme nyt lukeneet kaikki avoimet vastaukset sekä tutustuneet kyselyn muihin tuloksiin. Viimeiset 300 vastausta eivät ole juuri muuttaneet yleiskuvaa – edelleen esimerkiksi yöajan liikennöinti, yhteydet Jumboon ja vaihtojen toimivuus puhuttavat. Viimeisissä palautteissa ovat korostuneet myös yhteydet Koivupäähän, Keimolan U-liikennepysäkkien käytettävyys ja poikittaisliikenne muun muassa Espooseen.

Selvitimme junaliikenteen liikennöintiaikojen laajentamisen mahdollisuuksia. Kehäradan tunneliin yöaikaan tehtävien huoltotöiden takia kehäradan liikenteessä tulee olla yöllä noin neljän tunnin tauko. Huoltotöihin kuuluvat esimerkiksi turvajärjestelmien testaukset. Väylävirastolta saamiemme tietojen mukaan katkosta ei voida nykyisestä enää yhtään lyhentää. Yöliikenteen parantaminen tulee siis ratkaista bussiliikenteellä.

Tällä hetkellä Kivistön pääyhteys Jumboon on Aviapoliksen kautta. Aviapoliksesta Jumbolle kulkevat erittäin tiheällä yhteisellä vuorovälillä linjat 415, 561, 562 (tuleva runkolinja 570) ja 617. Matka-ajallisesti yhteys on samaa luokkaa kuin suora bussiyhteys. Tutkimme Jumbon yhteyksien parantamismahdollisuuksia tässä linjastosuunnitelmassa.

Reittioppaan ehdottamat reitit Jumbosta Kivistöön: linja 561 tai 615 ja vaihto Aviapoliksessa I-junaan. Linja 571 ja vaihto Martinlaaksossa P-junaan. Tai linjalla 616 koko matka.
Nykyään yhteydet Jumbolle ja Jumbolta kulkevat pääosin Aviapoliksen kautta.
Lopullisessa aineistossa vastaajien kodit sijoittuvat suunnittelualueelle varsin kattavasti.

Lämpökartalla esitetty vastaajien merkitsemät kodit. Eniten vastauksia Kivistön keskustasta, Kannistosta ja Keimolanmäestä. Sen jälkeen vastauksia Vestrasta, Kartanonkoskelta ja Seutula-Riipilä-Reuna-alueelta.
Liikkumiskyselyyn vastanneiden kodit. Keskellä oleva iso punainen alue on Kivistön kerrostalo- ja pientaloalue, Kannisto ja Keimolanmäki. Vasemmalla Vestra, oikeassa alakulmassa Kartanonkoski ja ylhäällä keskellä Seutula-Riipilä-Reuna.
Katsoimme vastauksista myös, mitä linjoja alueen joukkoliikenteeseen tyytyväisimmät ja tyytymättömimmät käyttävät. Kysymyksenä oli ”Kuinka hyvin alueen joukkoliikenne palvelee tällä hetkellä matkustustarpeitasi? Vastaa asteikolla 1-5. Vaihtoehto 1 = ei palvele ollenkaan, vaihtoehto 5 = palvelee erinomaisesti”. Valitettavasti U-linjoilla sekä linjoilla 443(K), 445(T) ja 447 otoskoko jäi niin pieneksi, ettei tuloksista voi vetää vahvoja johtopäätöksiä. Muiden linjojen käyttäjiltä saimme vastauksia kymmeniä, joten niiltä osin tulos on kohtalaisen luotettava.

Tyytyväisyys linjoittain aika tasaista, linjalla 445(T) eniten tyytymättömyyttä, mutta otos on pieni.
Tyytyväisyyttä kysyttiin asteikolla 1-5. Tyytyväisiksi tulkittiin vastaukset 4 ja 5, neutraaleiksi 3 ja tyytymättömiksi 1 ja 2.
Kokonaisuudessaan alueen joukkoliikenteen tilannetta pidetään keskimäärin tyydyttävänä. Kaikkien vastauksien keskiarvo kysymykseen oli 2,9.

Asteikolla 1-5 saatiin eniten vastauksia numero 3- Sen jälkeen lähes yhtä paljon vastauksia numero 2 ja 4. Lähes yhtä vähän vastauksia numero 1 ja 5.
Suurinta osaa vastaajista alueen joukkoliikenne palvelee kohtalaisesti.
Seuraavaksi teemme vastausten ja muiden käytössämme olevien aineistojen pohjalta erilaisia luonnoksia työpajan pohja-aineistoksi. Työpajaan ehtii vielä ilmoittautua 1.11. asti. Ilmoittaudu tästä mukaan!

14 kommenttia:

  1. Hirvee määrä vuorotyöläisiä yms. täällä asuu ja liikkuu "autottomilla" alueilla. Yöliikenne pitäisi kyllä saada kuntoon ja nopeasti. Jos ei juna niin bussi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos viestistäsi. Yöajan liikenteestä saimme paljon avointa palautetta liikkumiskyselyssä. Tulemme tarkastelemaan linjastosuunnitelmassa myös yölinjastoa.

      Poista
  2. 46 000 asukasta vuoteen 2050 mennessä. merkittävästi joukoliikenne palveluiden on siis kehityttävä. Kehä 3 poikitaisliikenne olisi työmatkalaisille oiva uudistus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos kommentistasi. Väestönkasvun alueella ennakoidaan tosiaan olevan huomattava tulevien vuosikymmenien aikana. Linjastosuunnitelmassa on tarkoitus valmistella linjastoa, jolla nykyisiä ja tulevia asukkaita voidaan palvella vuosien 2022–2032 aikana.

      Poista
    2. Oikeastaan Kivistön alueelle mahtuisi, jopa yli 50 000 uutta asukasta. Jotta Kivistön ja Vantaan Suurin kauppakeskus saataisiin Kivistöön!!!! Terveisiä Kivistön kaavottajille/Vantaan kaupungille ja Hsl:lle!!!!

      Poista
  3. Linja 616 kulkemaan joka päivä helpottaisi Tammiston ja jumboon kauppa-alueille!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos palautteestasi! Tammiston ja Jumboon ensisijainen yhteys Kivistön suunnalta muodostuu vaihdollisena Aviapoliksen juna-aseman kautta. Tutkimme Jumbon ja Tammiston yhteyksien parantamismahdollisuuksia tässä linjastosuunnitelmassa.

      Poista
    2. Ottakaa myös huomioon, linja 616 on nykyään ainoa linja palvelee Tammiston kauppa-alueen yhteyksiä Helsingin keskustaan!!! Myös heille tarjottava yhteys Tammistoon viikoloppuisin!!

      Poista
  4. Variston kauppa-alueelle ja espoon suuntaan olisi hyvä saada linja Kivistöstä. Ikeaa yhteys Kivistöstä Ehdottomasti!!! Ikea n yhteydet koko Vantaalla oo todella huonot. Kehä selle kunnon pokittaislinjat työpaikka ja kauppa-alueille!!!! Kehä3.lle Runkolinja Ihmisiä käy vuorotöissä ympärivuorokauden kehä 3 työpaikka alueella. Runkolinja Välile Kirkkonummen asema- kehä3- Espoonkeskuksen asema - Kehä3 - Varisto Kauppa-alue- Vantaankosken asema- Kehä3- Jumbo- kehä3- Kehä 3 selle pysäkit Porttipuiston kohdalle ikean ja Helsinki outletin kohdalle , jos saa niin sitten porttipuiston kautta - kehä3- (myöhmemmin Länsisalmen metroasema kautta)- Vuosaaren satama.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos kommentistasi. Laajoihin liikkumistarpeisiin pyritään vastaamaan selkeällä linjastolla, joka perustuu keskeisiä alueita yhdistäviin runkolinjoihin ja tehokkaisiin liityntäyhteyksiin. Esimerkiksi Kivistöstä on mahdollista matkustaa Tikkurilaan junalla ja sieltä jatkaa linjalla 562 Vantaan Ikealle. Kehärata toimii tehokkaana runkoyhteytenä Vantaan keskeisten aluekeskusten välillä.

      Poista
  5. Hsl.llän ja Vantaan kaupungin on edistettävä Joukkoliikkenne palveluita niin, että kaikkialta pääsisi nopeasti eripuolille vantaata, jos haluatte autoulun vähenevän. säästämällä kustannuksissa, ette saa kunnollista ja kattavaa joukkoliikennettä. Sama Koskee Espoota Ja Hsl.llää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos viestistäsi. Laajoihin liikkumistarpeisiin pyritään vastaamaan selkeällä linjastolla, joka perustuu keskeisiä alueita yhdistäviin runkolinjoihin ja tehokkaisiin liityntäyhteyksiin. Suunnitelmassa on tarkoitus juurikin selkeyttää alueen linjastoa ja luoda siitä paremmin palveleva kokonaisuus.

      Poista
  6. Hei, toivon 431 kulkemaan myös viikonloppuisin, jotta esim. Vantaanlaaksosta ja Vantaanpuistosta pääsisi kätevästi Helsinkiin. Toinen vaihtoehto olisi lisätä 433 linjaan enemmän lähtöjä viikonloppuisin, jotta yhteys juna-asemille toimisi useammin kuin kerran tunnissa. Lisäksi 431 voisi jatkaa Kivistöstä Seutulaan (Vantaan sairaala), kuten se teki ennen kehärataa. Lisäksi yhteys Jumboon päin voisi olla kätevämpi Vantaanpuistosta- tai en ehkä ole ottanut riittävästi selvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos toiveestasi. Linjaa 431 liikennöidään Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman toteutuessa arviolta vuonna 2022 ruuhka-aikoina 10 minuutin välein, arkisin päiväsaikaan 30 minuutin välein sekä iltaisin ja viikonloppuisin 60 minuutin välein. Lisätietoa täältä: https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.