Näytetään tekstit, joissa on tunniste Jumbo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Jumbo. Näytä kaikki tekstit

torstai 31. lokakuuta 2019

Noin 1600 vastaajaa liikkumiskyselyssä

Saimme Kivistön linjastosuunnitelman liikkumiskyselyyn yhteensä noin 1600 vastausta. Kiitos kaikille vastaajille! Kysely oli auki 7.-27.10.2019. Lisäkommentteja saa halutessaan jättää tänne blogiin.

Kyselyn välituloksia käsittelimme aiemmassa julkaisussa, jolloin meillä oli noin 1300 vastausta. Olemme nyt lukeneet kaikki avoimet vastaukset sekä tutustuneet kyselyn muihin tuloksiin. Viimeiset 300 vastausta eivät ole juuri muuttaneet yleiskuvaa – edelleen esimerkiksi yöajan liikennöinti, yhteydet Jumboon ja vaihtojen toimivuus puhuttavat. Viimeisissä palautteissa ovat korostuneet myös yhteydet Koivupäähän, Keimolan U-liikennepysäkkien käytettävyys ja poikittaisliikenne muun muassa Espooseen.

Selvitimme junaliikenteen liikennöintiaikojen laajentamisen mahdollisuuksia. Kehäradan tunneliin yöaikaan tehtävien huoltotöiden takia kehäradan liikenteessä tulee olla yöllä noin neljän tunnin tauko. Huoltotöihin kuuluvat esimerkiksi turvajärjestelmien testaukset. Väylävirastolta saamiemme tietojen mukaan katkosta ei voida nykyisestä enää yhtään lyhentää. Yöliikenteen parantaminen tulee siis ratkaista bussiliikenteellä.

Tällä hetkellä Kivistön pääyhteys Jumboon on Aviapoliksen kautta. Aviapoliksesta Jumbolle kulkevat erittäin tiheällä yhteisellä vuorovälillä linjat 415, 561, 562 (tuleva runkolinja 570) ja 617. Matka-ajallisesti yhteys on samaa luokkaa kuin suora bussiyhteys. Tutkimme Jumbon yhteyksien parantamismahdollisuuksia tässä linjastosuunnitelmassa.

Reittioppaan ehdottamat reitit Jumbosta Kivistöön: linja 561 tai 615 ja vaihto Aviapoliksessa I-junaan. Linja 571 ja vaihto Martinlaaksossa P-junaan. Tai linjalla 616 koko matka.
Nykyään yhteydet Jumbolle ja Jumbolta kulkevat pääosin Aviapoliksen kautta.
Lopullisessa aineistossa vastaajien kodit sijoittuvat suunnittelualueelle varsin kattavasti.

Lämpökartalla esitetty vastaajien merkitsemät kodit. Eniten vastauksia Kivistön keskustasta, Kannistosta ja Keimolanmäestä. Sen jälkeen vastauksia Vestrasta, Kartanonkoskelta ja Seutula-Riipilä-Reuna-alueelta.
Liikkumiskyselyyn vastanneiden kodit. Keskellä oleva iso punainen alue on Kivistön kerrostalo- ja pientaloalue, Kannisto ja Keimolanmäki. Vasemmalla Vestra, oikeassa alakulmassa Kartanonkoski ja ylhäällä keskellä Seutula-Riipilä-Reuna.
Katsoimme vastauksista myös, mitä linjoja alueen joukkoliikenteeseen tyytyväisimmät ja tyytymättömimmät käyttävät. Kysymyksenä oli ”Kuinka hyvin alueen joukkoliikenne palvelee tällä hetkellä matkustustarpeitasi? Vastaa asteikolla 1-5. Vaihtoehto 1 = ei palvele ollenkaan, vaihtoehto 5 = palvelee erinomaisesti”. Valitettavasti U-linjoilla sekä linjoilla 443(K), 445(T) ja 447 otoskoko jäi niin pieneksi, ettei tuloksista voi vetää vahvoja johtopäätöksiä. Muiden linjojen käyttäjiltä saimme vastauksia kymmeniä, joten niiltä osin tulos on kohtalaisen luotettava.

Tyytyväisyys linjoittain aika tasaista, linjalla 445(T) eniten tyytymättömyyttä, mutta otos on pieni.
Tyytyväisyyttä kysyttiin asteikolla 1-5. Tyytyväisiksi tulkittiin vastaukset 4 ja 5, neutraaleiksi 3 ja tyytymättömiksi 1 ja 2.
Kokonaisuudessaan alueen joukkoliikenteen tilannetta pidetään keskimäärin tyydyttävänä. Kaikkien vastauksien keskiarvo kysymykseen oli 2,9.

Asteikolla 1-5 saatiin eniten vastauksia numero 3- Sen jälkeen lähes yhtä paljon vastauksia numero 2 ja 4. Lähes yhtä vähän vastauksia numero 1 ja 5.
Suurinta osaa vastaajista alueen joukkoliikenne palvelee kohtalaisesti.
Seuraavaksi teemme vastausten ja muiden käytössämme olevien aineistojen pohjalta erilaisia luonnoksia työpajan pohja-aineistoksi. Työpajaan ehtii vielä ilmoittautua 1.11. asti. Ilmoittaudu tästä mukaan!