Näytetään tekstit, joissa on tunniste Vantaa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Vantaa. Näytä kaikki tekstit

maanantai 18. marraskuuta 2019

Asukastyöpaja takana päin

Järjestimme torstaina 14.11. Kivistön asukastyöpajan, johon osallistui yhdeksän Kivistössä ja lähiseudulla liikkuvaa joukkoliikenteen käyttäjää. HSL:n toimistolla Pasilassa pidetty tilaisuus sujui hyvin: sekä me järjestäjät että osallistujat olimme erittäin tyytyväisiä työpajaan. Lämmin kiitos kaikille osallistujille vielä täältä blogin kautta!

Pöydällä karttoja, joissa reittejä ja post it -lapuille kirjattuja havaintoja.
Työpajassa osallistujat työskentelivät karttojen parissa ja keskustelivat Kivistön bussiliikenteestä.
Työpajaan haimme osallistujia sosiaalisen median, tämän blogin, asukasyhdistysten ja hsl.fi-sivujen kautta. Mukaan valikoitui niin päivittäin, viikoittain kuin harvemminkin joukkoliikennettä käyttäviä. Osallistujat olivat eri-ikäisiä ja eri puolilta suunnittelualuetta. Meiltä HSL:stä työpajaan osallistui joukkoliikennesuunnittelijoita ja asiakaskokemuksen asiantuntijoita.

Työpaja alkoi Kivistön linjastosuunnitelmaprojektin esittelyllä, jossa kerroimme projektin taustoista, aikataulusta ja tavoitteista työlle. Esittelimme myös liikkumiskyselyn tuloksia.

Esittelyn jälkeen ääneen pääsivät asiakkaat – käytännössä koko loppuajaksi. Keskustelimme kahdessa pöytäryhmässä ensiksi nykyisen linjaston hyvistä ja huonoista puolista. Tämän jälkeen pohdittiin, millaisia muutoksia linjojen reitteihin, vuoroväleihin ja aikatauluihin toivottaisiin. Keskustelua helpottamaan olimme tehneet kaksi linjastoversiota, jossa nykyisten bussilinjojen reitteihin oli tehty erilaisia muutoksia. Nämä kartat eivät olleet virallisia, vaan kuvitteellisia luonnoksia herättämään keskustelua. Linjastoversiot oli tehty erilaisista näkökulmista – toinen painotti enemmän vaihdottomia yhteyksiä ja toinen enemmän lyhyitä vuorovälejä. Osallistujien tehtävänä oli etsiä plussia ja miinuksia.  Oman liikkumisen lisäksi ajateltiin myös muiden tarpeita. Tämä oli aika haastavaa, sillä toisinaan toisen parannus voi ollakin toiselle huononnus. Osallistujat olivat kuitenkin taitavia huomioimaan myös muiden tarpeet – esimerkiksi koulumatkayhteyksistä keskusteltiin myös niiden toimesta, joilla ei ollut kouluikäisiä lapsia.

Työpajassa tärkeintä antia olivat osallistujien keskustelu ja mielipiteet asiasta. Työpaja oli meille erinomainen tilaisuus päästä pureutumaan tarkemmin myös liikkumiskyselyssä esille nousseisiin ongelmakohtiin ja pystyimme ideoimaan yhdessä sopivia ratkaisuja niihin. Kaksi tuntia hurahti nopeasti!

Pöydällä karttoja, joihin piirretty reittiehdotuksia, ja kahden miehen käsivarret.
Analysoimme työpajan havaintoja, palautteita ja kartoille piirrettyjä reittejä viime perjantaina suunnittelijaporukalla.
Perjantaiaamuna työpajan jälkeen kävimme suunnittelijoiden kesken läpi työpajasta kirjatut muistiinpanot, havainnot ja palautteet sekä osallistujien piirtämät reittiehdotukset ja analysoimme tuloksia. Yleisesti syöttöliikennettä junaan pidettiin hyvänä, mutta bussiyhteys Hämeenlinnanväylälle, Mannerheimintielle ja Meilahteen koettiin myös tarpeelliseksi. Toisessa suunnitelmassa, Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, tälle välille on ehdotettu nykyisen 431:n palvelun tihentämistä, jota pidettiin työpajassa hyvänä ratkaisuna. Tämä tukee osaltaan myös mahdollisissa junaliikenteen häiriötilanteissa. Yöliikenteessä toivottiin suorempaa yhteyttä Helsingistä ja lentokenttäyhteyttä, joista aiemmissa postauksissa olikin jo puhetta.

Haja-asutusalueiden yhteystarpeista keskusteltiin myös. Kutsuliikennettä pidettiin hyvänä ratkaisuna Koivupään ja Peräjänkulman kaltaisille alueille, jossa ei liikennöidä nykyisin kovin laajoilla liikennöintiajoilla, jos ollenkaan. HSL on kokeillut kutsuliikennettä muun muassa lähibusseilla Vantaalla kehäradan aloituksen jälkeen reilun vuoden, KutsuPlus-palvelulla Kehä I:n sisäpuolella ja nyt ViaVan-kutsukyydilla Espoossa. Kutsuliikenne on vielä kehittymässä oleva palvelu, jonka toimivuus on ollut vaihtelevaa. Toistaiseksi kokemukset ovat osoittaneet reittipohjaisen joukkoliikenteen saavuttavan isompia käyttäjämääriä myös seudun maaseutumaisemmissa osissa. Mutta kunhan kutsuliikenteen käytettävyys ja kustannustehokkuus saadaan kilpailukykyiselle tasolle, järjestämme sitä mieluusti.

Monia muita toiveita esitettiin myös, mutta tässä nyt muutama esimerkki teille lukijoille.

Aloitamme varsinaisen linjastoluonnoksen teon nyt, kun meillä on taustatietoina liikkumiskyselyn vastaukset, torstaisen työpajan anti ja muut suunnittelun kannalta tarpeelliset lähtötiedot.

torstai 7. marraskuuta 2019

Asukastyöpajaan valmistautumista

Tällä hetkellä teemme valmisteluja ensi torstain 14.11. asukastyöpajaa varten. Kävimme suunnittelijoiden kesken läpi asukastyöpajaan ilmoittautuneet. Ilmoittautuneita oli yhteensä 18. Kiitos erittäin paljon kaikille ilmoittautuneille!

Bussi syksyisessä maisemassa, linjanumero 431.
Kivistön asukastyöpajassa tullaan keskustelemaan Kivistön alueella liikkuvista bussilinjoista, kuten linjasta 431.
Valitettavasti kaikkia emme voineet valita mukaan, vaan valitsimme yhteensä kymmenen. Yritimme tehdä valinnat siten, että mukaan tulisi eri ikäisiä osallistujia eri asiakasryhmistä. Suunnittelun kannalta tärkeää on, että mukana on osallistujia, jotka liikkuvat eri puolilla suunnittelualuetta. Eli mukaan on valikoitu osallistujia, jotka liikkuvat eri puolilla Kivistön ydinalueita ja sitten myös heitä, jotka liikkuvat esimerkiksi Seutulassa ja Viinikkalassa.

Olemme ottaneet yhteyttä työpajaan valittuihin. Eli jos viestiä ei kuulu, niin valitettavasti et mahtunut tällä kertaa mukaan. Kaikki kuitenkin pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan täällä blogissa. Kirjoitamme tänne blogiin lyhyen koosteen työpajasta, niin kaikki muutkin saatte tietää, millaista työpajassa oli.

Lisäksi työpajoja järjestetään HSL:ssä silloin tällöin eri aiheista, joten kannattaa seurata Facebookia ja HSL:n nettisivuja, niin tiedät, milloin uusi mahdollisuus aukeaa.

Nyt työpajan materiaalivalmistelujen pariin!

Yölinjastoluonnos


Myös Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa on tapahtunut: yölinjastoluonnos on julkaistu ja se on kommentoitavana täällä.

Mukana on myös toivottuja parannuksia Kivistön yöyhteyksiin; jatkossa 431N ajaa lentoasemalle asti. Helsingin ja Kivistön välinen osuus ajetaan nopeampaa reittiä, mikä tarkoittaa sitä, että yhteydet Myyrmäkeen ja läntiseen Martinlaaksoon muuttuvat vaihdollisiksi. Linjan vuoroväli tihennetään 30 minuuttiin nykyisestä 60 minuutista.  Käykääpä kommentoimassa!

tiistai 15. lokakuuta 2019

Kivistön linjastosuunnitelman lähtötiedot

Suunnitelmatyö on alkanut tarpeellisten lähtötietojen keräämisellä. Työn lähtötiedoiksi selvitämme linjojen 431–434, 443–447, 455–465, 576 ja 616 sekä tarvittaessa muiden linjojen nousija- ja kuormitustietoja. Selvitämme myös alueen tärkeimmät vaihtopaikat ja suosituimmat pysäkit.

Bussi ajaa tietä pitkin, metsämaisemaa.
Esimerkiksi linjalta 434 selvitetään matkustajamääriä Kivistön linjastosuunnitelmaa varten.
Olemme saaneet Vantaan kaupungilta päivitetyt maankäyttötiedot (muun muassa asukas- ja työpaikkamäärät alueittain) ja ennusteet tulevasta maankäytön kehityksestä. Erityisen suosittuja matkojen lähtö- ja kohdepisteitä ovat koulut, kaupat ja isot työpaikkakeskittymät, joten nämä tiedot ovat myös olennaisia linjastosuunnittelussa.

Järjestämme asiakastarpeiden selvittämiseksi liikkumiskyselyn lisäksi myös työpajan, jossa suunnittelemme yhdessä alueella liikkuvien kanssa Kivistön linjastoa erilaisten linjastovaihtoehtojen pohjalta. Kerromme tulevasta työpajasta lähiaikoina lisää! Toivomme myös aktiivista blogin kommentointia, jotta saamme parhaan kuvan alueella liikkuvien toiveista.

Olennaisena lähtötietona ovat lisäksi alueen muut liikennepalvelut – huomioimme suunnittelussa paitsi kehäradan junaliikenteen myös kaupunkipyörät sekä Hämeenlinnanväylällä kulkevan U-liikenteen.

Suunnittelussa hyödynnämme myös dataa alueella liikkumisesta yleisesti: Käytössämme on teleoperaattorilta saatua anonymisoitua aineistoa, jonka perusteella selviävät Kivistöstä alkavien ja sinne päättyvien matkojen toiset päät noin kaupunginosatarkkuudella. Tässä datassa ovat mukana kaikki kulkumuodot, myös henkilöautoliikenne – näin saamme paremman näkyvyyden myös piilevään joukkoliikennepalveluiden kysyntään.


Rohkeasti vain kaikki kommentoimaan ja kyselemään täällä blogissa!

maanantai 7. lokakuuta 2019

Vastaa Kivistön alueen liikkumiskyselyyn!

Kivistön linjastosuunnitelman liikkumiskyselyyn voi vastata 27.10.2019 asti.
Kivistön liikkumiskyselyyn voit vastata 27.10.2019 asti.
Olemme avanneet liikkumiskyselyn, jolla selvitämme Kivistön suuralueella kulkevien liikkumistottumuksia. Lisäksi toivomme saavamme ideoita linjastosuunnittelun tueksi. Kysely painottuu bussilinjojen 431, 432, 433(K), 434, 443(K), 444(T), 445(T), 446, 447, 576 ja 616 liikennöintialueelle.

Vastaa kyselyyn osoitteessa https://app.maptionnaire.com/fi/6598 

Liikkumiskyselyyn voit vastata 27.10.2019 asti. Kyselyyn voit vastata myös, vaikka et käyttäisi lainkaan joukkoliikennettä. Vastaamiseen menee noin 5–10 minuuttia.

Käypä siis vastaamassa ja kerro omista ja perheenjäsentesi matkoista. Kysymykset koskevat matkojen suuntautumista sekä Kivistön alueen joukkoliikennettä ja sen kehittämistä.

Toivomme, että mahdollisimman moni vastaisi liikkumiskyselyyn, jotta saamme kattavan otoksen. Vinkkaa ihmeessä kyselystä tuttavallesi!

keskiviikko 2. lokakuuta 2019

Kivistön linjastosuunnitelman tekeminen on aloitettu!

Olemme HSL:ssä aloittaneet Kivistön alueen linjastosuunnitelman. Tarkoituksena on suunnitella yhdessä alueen asukkaiden ja alueella liikkuvien kanssa uutta bussilinjastoa Kivistöön. Linjastosuunnitelmassa käsitellään linjoja 431, 432, 433(K), 434, 443(K), 444(T), 445(T), 446, 447, 576 ja 616.

Suunnittelualue on karkeasti sanottuna Kivistön suuralue.
Kivistön linjastosuunnitelma kattaa Kivistön suuralueen.
Kivistön nykyinen linjasto on otettu käyttöön vuonna 2015 kehäradan junaliikenteen käynnistymisen yhteydessä. Alueen maankäyttö ja liikkumistarpeet ovat muuttuneet huomattavasti ja alueen asukasmäärä kasvaa voimakkaasti, minkä vuoksi linjastoa on tarpeen tarkastella.

Tarkoituksena on valmistella linjasto, joka palvelee Kivistön nykyisiä ja tulevia asukkaita sekä alueella liikkuvia ihmisiä syksystä 2022 alkaen. Tavoitteena on helpottaa matkustamista keskeisiin kohteisiin ja luoda entistä selkeämpi linjasto. Esimerkiksi suunnitelmassa selvitetään, voisiko tiheimmillä alueilla linjoja keskittää yksittäisille katuosuuksille paremman palvelun luomiseksi.

Kivistön linjastosuunnitelmassa tullaan huomioimaan Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman esitetyt muutokset. Tulemme tekemään tähän liittyen erillisen blogipostauksen.

Linjastosuunnitelmatyötä tehdään yhdessä Vantaan kaupungin ja HSL:n asiantuntijoiden kesken. Linjastosuunnitelman on tarkoitus valmistua kevään 2020 aikana, ja uuden linjaston mukaisen liikenteen on suunniteltu käynnistyvän syksyllä 2022.

Suunnitteluvaihe syksy 2019-kevät 2020, jolloin päätöksenteko. Linjaston käyttöönotto syksyllä 2022.

Miten sinä voit osallistua suunnitteluun?


Kerromme tässä blogissa suunnittelutyön etenemisestä, ja blogipostauksia kommentoimalla voit osallistua suunnitteluun työn eri vaiheissa. Luemme kaikki kommentit läpi ja vastaamme selkeisiin kysymyksiin. Blogin kautta voit myös olla yhteydessä meihin HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoihin. Palautetta on mahdollista jättää myös HSL:n palautejärjestelmän ja asiakaspalvelun kautta.

Blogin lisäksi voit osallistua suunnittelutyöhön myös muilla tavoilla: voit kertoa omista liikkumistottumuksistasi kyselyn kautta, kommentoida linjastoluonnoksia ja osallistua asukastilaisuuteen tai asukastyöpajaan. Kerromme näistä lisää työn edetessä, joten pysy kuulolla!

Auta meitä valmistelemaan houkutteleva linjasto Kivistön alueelle!