keskiviikko 4. joulukuuta 2019

Kommentoi ensimmäistä linjastoluonnosta 22.12. mennessä

Suunnittelu on edennyt, ja meillä on nyt esittää ensimmäinen linjastoluonnos. Tavoitteenamme oli selkeyttää linjastoa, helpottaa matkustamista keskeisiin kohteisiin ja mahdollistaa tasaisemmat vuorovälit. Lisäksi liikkumiskyselyssä esille tulleet toiveet varhaisaamun ja yöajan palvelusta otettiin huomioon. Valitettavasti edelliseen postaukseen tulleet kommentit eivät ehtineet vaikuttamaan tämän laadintaan erityisesti koskien linjaa 616 Hakaniemi-Kivistö ja Kanniston yhteyksiä Vantaanpuistoon/Martinlaaksoon. Käymme myös nämä aiemmin tulleet kommentit läpi tämän linjaston viimeistelyssä.

Linjastoluonnosta on mahdollista kommentoida 22.12.2019 asti. Kerro mielipiteesi jättämällä kommentti tämän postauksen yhteyteen. Projektiryhmämme paneutuu suunnitelmasta annettuun palautteeseen tammikuun alussa ja yritämme laatia niiden pohjalta tarvittaessa muutoksia tammikuun aikana.

Kommentit toivomme ensisijaisesti tänne blogiin, mutta vaihtoehtoisesti voit kertoa oman mielipiteesi HSL:n palautejärjestelmän tai asiakaspalvelun (puhelin, palvelupiste) kautta. Jos laitat viestisi palautejärjestelmän kautta, muista otsikoida viestisi ”Kivistön linjastosuunnitelma”.

Suuri osa linjastosta tulisi säilymään ennallaan. Seuraaviin linjoihin emme esitä muutoksia reitteihin tai vuorotarjontaan:
  • 431 Elielinaukio–Kivistö
  • 443 Kivistö–Vestra
  • 443K Kivistö–Luhtaanmäki
  • 447 Kivistö–Kesäkylä
  • 576 Tikkurila–Seutula–Kivistö
  • 971 Kivistö–Viinikanmetsä–Ruotsinkylä–Hyrylä–Kerava

 

Muutokset linjakohtaisesti


Uusi linjasto on tarkoitus käynnistää syksyllä 2022. Pääset tutustumaan kaikkien linjojen reitteihin erillisessä karttapalvelussa. Huomioittehan, että linjojen vuorovälit eivät ole palvelussa vielä oikein. 

431N Elielinaukio–Kuninkaantammi–Vantaanpuisto–Kivistö–Kannisto–Aviapolis–Lentoasema 

 

Yhteistyössä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaprojektin kanssa linja esitettiin kulkemaan Kuninkaantammen kautta, mutta Hämeenlinnanväylää Myyrmäen ja Martinlaakson ohitse. Linja ajetaan Vantaanpuiston jälkeen suoraan Mestarintietä Kivistön keskustaan, sitten Kannistoon ja sieltä Tikkurilantietä Lentoasemalle.

Reittimuutos mahdollistaa yhteydet Kivistöstä Lentoasemalle junien liikennöintiajan ulkopuolella ja nopeuttaa yhteyksiä Helsingin ja Kivistön välillä. Näistä tuli paljon toiveita Kivistön liikkumiskyselyssä.
Linja tihennetään 30 minuutin vuorovälille nykyisestä 60 minuutista. Linjalla tultaneen tarjoamaan myös varhain aamulla liikennettä ennen junaliikenteen käynnistymistä.

432 Martinlaakso–Vantaanpuisto–Petas–Kivistö–Kirkka

 

Linja lakkautetaan. Kivistön aseman eteläpuolella palvelua tulee korvaamaan linja 433.

Kivistön aseman pohjoispuolen liikenteestä lisää alempana linjan 433 ja 448 yhteydessä.

433(K) Martinlaakso–Vantaanpuisto–(K: Petas)–Kannisto–Kivistö

 

Jatkossa kaikki vuorot ajavat Petaksen kautta korvaten poistuvaa linjaa 432. Kivistössä ei ajeta Kanniston ja Vanhan Kivistön kautta. Yhteydet Kannistoon linjoilla 444–446, 448 ja 576. Yhteydet Vanhaan Kivistöön linjoilla 443 ja 448.

Muutoksella mahdollistetaan tasavälisempi liikenne Vantaanpuistoon, Mestarintielle, Vehkalan asemalle ja Petakseen. Lisäksi liityntäyhteydet Kivistöön aseman eteläpuolelta ja yhteydet Kivistön keskustasta esimerkiksi Vantaanpuistossa sijaitsevaan postiin nopeutuvat.

Kivistön ja Vantaanpuiston välillä liikennöi myös linja 431, jonka palvelua esitetään tihennettäväksi Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa.

Linja ajaa Martinlaakson asema - Vantaankosken asema - Vehkalan asema - Vantaanpuisto - Petas - Mestarintie - Keimolantie - Kivistön asema
Uusi 433 korvaa nykyiset linjat 432, 433 ja 433K Kivistön eteläpuolella

 

434 Kivistö–Keimolanmäki

 

Keimolanmäen asuinalueen kasvun takia linjan 434 palvelutasoa parannetaan. Linjan vuoroväliä tihennetään ja tasoitetaan ruuhkassa 10 minuuttiin ja ruuhka-aikojen ulkopuolella 20 minuuttiin. Hiljaisimpaan aikaan  liikennöidään 30 minuutin välein.

 

444 Kivistö–Katriinan sairaala–Tapola–Riipilä
445T Kivistö–Katriinan sairaala–Tapola–Reuna 

 

Lauantailinjan 445T palvelu siirretään linjalle 444. Muutoksella vähennetään reittiversioiden määrää ja vähennetään hieman kustannuksia. Linjan 445 palvelu säilyy nykyisellä tasolla.

446 Kivistö–Koivupää–Katriinan sairaala–Kesäkylä

 

Lisätään linjalle arkisin päiväliikenne sekä lauantailiikenne. Linjaa pystytään ajamaan lauantaisin noin kahden tunnin vuorovälillä. Linjat 446 ja 444 ajetaan lauantaisin samalla autolla ja niiden palvelutaso suunnitellaan matkustajamäärien mukaan.

448 Kivistö–Kannisto–Katriinan sairaala 

 

Linja ajetaan Vanhan Kivistön kautta (Alepan vierestä). Linja ajaa 30 minuutin vuorovälillä korvaten linjan 433(K) poistuvaa palvelua Kivistön aseman pohjoispuolelta. Linjan reitistä Kanniston koulun jälkeen on vielä hieman epävarmuutta, Katriinan sairaalan ohella on myös pohdittu muita päätepysäkkivaihtoehtoja. Mitä mieltä olette, tulisiko esimerkiksi tämä linja yhdistää linjan 433 kanssa? Tämä yhdistäminen tosin todennäköisesti heikentäisi mahdollisuuksia tahdistaa linja juniin Kivistön asemalla. Koivupään läheltä poistuvaa palvelua korvataan linjan 446 palvelutason parannuksilla.

Linja 448 ajaa Alepan kautta Vanhaan Kivistöön, josta Kanniston koulun kautta Katriinan sairaalalle
Linjan 448 reitti Kivistön ja Kanniston alueella


 

616 Tammisto–Pakkala–Aviapolis–Kivistö 

 

Linja 616 esitettiin Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa siirrettäväksi ajamaan Tikkurilantien kautta Pakkalan ja Kivistön välillä. Kivistön linjastosuunnitelmassa linja 616 on suunniteltu lyhennettäväksi välille Tammisto–Kivistö. Muutoksella mahdollistetaan tasavälinen palvelu Tikkurilantien työpaikka-alueella yhdessä linjan 576 kanssa. Osuudella liikennöidään ruuhkassa 15 minuutin ja muuna aikana 30 minuutin vuorovälillä.

Linjan 616 lyhentäminen Tammistoon herätti paljon keskustelua edellisen postauksen yhteydessä. Pieni osuus matkustajista matkustaa linjalla Tammisto–Pakkala-alueen yli, suurin osa matkustajista matkustaa Mäkelänkadun ja Jumbon tai Tammiston ja Kivistön välisillä osuuksilla. Myöhemmin aloitettavassa Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa tullaan tarkastelemaan tarkemmin yhteyksiä esimerkiksi Tammiston ja Mäkelänkadun välillä. Tässä yhteydessä myös linjan 616 mahdollinen katkaisu, yhdistäminen toiseen linjaan tai jatkaminen Tuusulanväylän päästä tulee myös pohdittavaksi.

Mistä mihin olette käyttäneet linjaa 616, mikä on sen tärkein yhteysväli?

Erityisesti yhteydet Vallilaan ovat nousseet esille saamassamme palautteessa. Tällä hetkellä nopein yhteys Kivistön asemalta Vallilaan on juna Pasilaan ja vaihto Pasilassa bussiin tai raitiovaunuun. Yhdessä blogikommentissa nostettiin esille mahdollisuus ajaa 616:ta Hakaniemeen arkisin ja viikonloppuna lyhennettyä reittiä 616B Kivistö–Tammisto. Viikonloppuyhteydet ovat nykytilanteessa kieltämättä eräs ongelmakohdista. Ajattelimme tässä linjastoehdotuksessa pitää linjan vuorovälin ennallaan ruuhkassa mutta lisätä linjalle säästyvillä varoilla päivä- ja viikonloppuliikenteen tunnin vuorovälillä, joka tarjoaa mahdollisuuden vaihdottomaan Jumbo-yhteyteen.

Linja 616 ajaa Kivistöstä Tikkurilantietä Aviapolikseen, siitä Jumbolle josta Lentoasemantietä Ylästöntielle ja siitä Tammiston kauppatietä Tammiston eteläreunalle.
Linja 616 Kivistö-Tammisto

Vuorovälit


linjareittiArki,
ruuhka
Arki,
päivä
Myöhäisillat
(n. klo 21 ->)
La,
päivä
Su,
päivä
431Elielinaukio - Vantaanlaakso - Kivistö1030606060
433 Martinlaakso-Petas-Kivistö3030606060
434Kivistö-Keimolanmäki1020302030
448Kivistö-Katriinan sairaala3060-6060
443Kivistö-Vestra6060606060
443KKivistö-Luhtaanmäki-Vestra30-60----
444Kivistö-Tapola-Riipilä60-120--120-
444TKivistö-Tapola-Pirttiranta-Riipilä60-120----
445Kivistö-Reuna3060606060
446Kivistö-Koivupää-Kesäkylä4560-120-
447Kivistö-Viinikanmetsä-Kesäkylä60--120-
616Tammisto-Kivistö3060606060
576Tikkurila-Seutula-Kivistö3060606060
971Kivistö-Ruotsinkylä-Hyrylä-Kerava6060---
Toivomme aktiivista kommentointia tähän blogipostaukseen. Järjestämme asukastilaisuuden maanantaina 16.12. klo 13:30-19:00 asukastila Rubiinissa, Rubiinikehä 2b. Asukastilaisuudessa pääset keskustelemaan kanssamme ja esittämään muutostoiveita suunnitelmaan. Tilaisuuteen voit saapua haluamaasi aikaan paikalle, olemme koko illan paikalla.

Muokattu 5.12.19 klo 9:15. Lisätty linja 447 ennallaan säilyviin linjoihin.
Muokattu 9.12.19 klo 15:54. Korjattu linjaston käyttöönottovuosi vuodeksi 2022. Virheellisesti aiemmin kirjoitimme, että muutokset tulisivat voimaan 2021.


tiistai 3. joulukuuta 2019

Tervetuloa asukastilaisuuteen 16.12.!

Tervetuloa Kivistön asukastila Rubiiniin maanantaina 16.12.2019 keskustelemaan Kivistön linjastosuunnitelman luonnoksesta meidän HSL:n suunnittelijoiden kanssa ja kysymään sinua askarruttavista asioista. Julkaisemme linjastoluonnoksen aivan pian. Olemme paikalla klo 13.30–19.00, jonka aikana voit siis piipahtaa paikan päälle sinulle sopivaan aikaan.

Julkaisemme linjastoluonnoksen tällä viikolla täällä blogissa eli oman mielipiteensä voi kertoa myös kommentoimalla blogiin. Ei siis huolta, jos et pääse meitä tapaamaan.

Asukastilaisuus:

ma 16.12. klo 13.30–19, Asukastila Rubiini, Rubiinikehä 2b, Vantaa.

Kuvassa mies näyttää kännykkää naisasiakkaalle. Toinen nainen seisoo pöydän takana.
Tervetuloa keskustelemaan ja kysymään linjastoluonnoksesta sekä kertomaan oma mielipiteesi suunnitelmista.

perjantai 29. marraskuuta 2019

Ajatuksia Kivistön linjaston kehittämiseksi

Olemme nyt pohtineet erilaisia vaihtoehtoja Kivistön linjaston kehittämiseksi. Eri vaihtoehtojen toteutettavuutta, kuten kustannuksia, vaihtoyhteyksiä, linjojen tasavälisyyttä ja koulumatkayhteyksiä olemme arvioineet.

Tavoitteena on ollut liikennöintiaikojen ja vuorovälien parantaminen, mikä erityisesti koettiin liikkumiskyselyssä nykyliikenteessä ongelmaksi. Ohessa pohdintaa mahdollisesti toteutettavista muutoksista, joiden avulla voisi olla mahdollista tarjota keskeisille yhteysväleille nykyistä laajemmat tiheän liikenteen liikennöintiajat. Toivomme aktiivista kommentointia!

Kuvassa 2 bussia bussiterminaalissa ja muutama matkustaja pysäkillä
Kivistön bussiterminaali säilyy liikenteen keskeisimpänä solmukohtana.

Keimolanmäen yhteydet


Parannuksia yritetään kohdistaa tiheimmin asutetuille alueille: Keimolanmäki, Kivistön keskusta ja Kannisto. Ohessa muutoksista voivat hyötyä myös muut alueet, erityisesti ne, joiden sijainti alueen rakenteessa on otollinen. Keimolanmäen osalta tavoittelemme tiheämpää ja paremmin juniin osuvaa liityntää. Tämä käytännössä vaatinee liikenteeseen oman bussin. Nykyisin Keimolanmäen linjaa 434 on ajettu monesta eri liikennöintikohteesta: Kivistön asemalle saapuva bussi joltain muulta linjalta on käynyt ajamassa Keimolanmäkeen ja takaisin, jos sen aikataulut ovat antaneet myöten. Oman bussin käyttö tosin lisää kustannuksia, jotka tulisi säästää muualta. Keimolanmäen linjaston osalta olemme pyöritelleet eri vaihtoehtoja, mutta näillä näkymin nykytilanne, jossa Keimolanmäki palvellaan omalla linjalla 434, vaikuttaa hyvältä ratkaisulta.

Vanhan Kivistön yhteydet


Kivistön asemalta pohjoiseen ajetaan liityntää kahta reittiä pitkin: asuntomessualueen vierestä Lipputien kautta kohti Kannistoa ja Keimolantietä pohjoiseen Vanhaan Kivistöön ja Alepalle. Nämä ovat tiiveimmin asuttuja alueita suunnittelualueellamme heti Kivistön keskustan ja Keimolanmäen jälkeen. Nykytilanteessa liikennöinnin tasavälisyys ei ole paras mahdollinen. Koulujen alkamis- ja päättymisajat määrittelevät bussien aikatauluja ja siitä johtuen bussit ajavat monesti peräkkäin. Linjojen parempi tahdistaminen vaatisi vuorovälien tihentämistä tai vaihtoehtoisesti uuden linjan perustamista. Näitä vaihtoehtoja pohditaan vielä luonnoksen valmistelun yhteydessä.

Linjan 616 katkaisu


Olemme miettineet, että linja 616 kulkisi jatkossa vain Kivistön ja Tammiston välillä. Linja tarjoaisi Kivistöstä Tikkurilantietä pitkin yhteyden Aviapoliksen, Jumbon ja Tammiston alueen palveluihin ja kouluihin. Muutos parantaisi liikennöinnin luotettavuutta ja lisäisi paukkuja alueen sisäisen liikenteen kehittämiseen ja mahdollistaisi liikennöinnin kaikkina viikonpäivinä.

Muutoksia linjoihin 432, 433 ja 433K


Linja 432 on toiminut pääosin koululaisia palvelevana ruuhkalinjana reitillä Martinlaakso–Vehkala–Vantaanpuisto–Petas–Mestarintie–Kivistön keskusta–Vanha Kivistö–Kirkka. Linjan omaa palvelualuetta on lähinnä Kirkka, missä päivittäisiä käyttäjiä on alle kymmenen. Olemme miettineet linjan 432 lakkautusta ja linjan 433 kaikkien lähtöjen ajamista Petaksen kautta. Tämä selkeyttäisi linjastoa ja mahdollistaisi tasaisemmat vuorovälit. Lisäksi linjan 433 toiminta Kivistön alueella on ollut pohdinnassa – tarvitseeko Kannistosta ja Vanhasta Kivistöstä vaihdottoman yhteyden Martinlaaksoon? Jos linjan ajaisi suoraan Mestarintieltä Kivistön asemalle, yhteydet Mestarintielle, Vantaanpuistoon ja Petakseen Kivistön asemalta nopeutuisivat.

Miltä ehdotukset kuulostavat? Kommentoi!

maanantai 18. marraskuuta 2019

Asukastyöpaja takana päin

Järjestimme torstaina 14.11. Kivistön asukastyöpajan, johon osallistui yhdeksän Kivistössä ja lähiseudulla liikkuvaa joukkoliikenteen käyttäjää. HSL:n toimistolla Pasilassa pidetty tilaisuus sujui hyvin: sekä me järjestäjät että osallistujat olimme erittäin tyytyväisiä työpajaan. Lämmin kiitos kaikille osallistujille vielä täältä blogin kautta!

Pöydällä karttoja, joissa reittejä ja post it -lapuille kirjattuja havaintoja.
Työpajassa osallistujat työskentelivät karttojen parissa ja keskustelivat Kivistön bussiliikenteestä.
Työpajaan haimme osallistujia sosiaalisen median, tämän blogin, asukasyhdistysten ja hsl.fi-sivujen kautta. Mukaan valikoitui niin päivittäin, viikoittain kuin harvemminkin joukkoliikennettä käyttäviä. Osallistujat olivat eri-ikäisiä ja eri puolilta suunnittelualuetta. Meiltä HSL:stä työpajaan osallistui joukkoliikennesuunnittelijoita ja asiakaskokemuksen asiantuntijoita.

Työpaja alkoi Kivistön linjastosuunnitelmaprojektin esittelyllä, jossa kerroimme projektin taustoista, aikataulusta ja tavoitteista työlle. Esittelimme myös liikkumiskyselyn tuloksia.

Esittelyn jälkeen ääneen pääsivät asiakkaat – käytännössä koko loppuajaksi. Keskustelimme kahdessa pöytäryhmässä ensiksi nykyisen linjaston hyvistä ja huonoista puolista. Tämän jälkeen pohdittiin, millaisia muutoksia linjojen reitteihin, vuoroväleihin ja aikatauluihin toivottaisiin. Keskustelua helpottamaan olimme tehneet kaksi linjastoversiota, jossa nykyisten bussilinjojen reitteihin oli tehty erilaisia muutoksia. Nämä kartat eivät olleet virallisia, vaan kuvitteellisia luonnoksia herättämään keskustelua. Linjastoversiot oli tehty erilaisista näkökulmista – toinen painotti enemmän vaihdottomia yhteyksiä ja toinen enemmän lyhyitä vuorovälejä. Osallistujien tehtävänä oli etsiä plussia ja miinuksia.  Oman liikkumisen lisäksi ajateltiin myös muiden tarpeita. Tämä oli aika haastavaa, sillä toisinaan toisen parannus voi ollakin toiselle huononnus. Osallistujat olivat kuitenkin taitavia huomioimaan myös muiden tarpeet – esimerkiksi koulumatkayhteyksistä keskusteltiin myös niiden toimesta, joilla ei ollut kouluikäisiä lapsia.

Työpajassa tärkeintä antia olivat osallistujien keskustelu ja mielipiteet asiasta. Työpaja oli meille erinomainen tilaisuus päästä pureutumaan tarkemmin myös liikkumiskyselyssä esille nousseisiin ongelmakohtiin ja pystyimme ideoimaan yhdessä sopivia ratkaisuja niihin. Kaksi tuntia hurahti nopeasti!

Pöydällä karttoja, joihin piirretty reittiehdotuksia, ja kahden miehen käsivarret.
Analysoimme työpajan havaintoja, palautteita ja kartoille piirrettyjä reittejä viime perjantaina suunnittelijaporukalla.
Perjantaiaamuna työpajan jälkeen kävimme suunnittelijoiden kesken läpi työpajasta kirjatut muistiinpanot, havainnot ja palautteet sekä osallistujien piirtämät reittiehdotukset ja analysoimme tuloksia. Yleisesti syöttöliikennettä junaan pidettiin hyvänä, mutta bussiyhteys Hämeenlinnanväylälle, Mannerheimintielle ja Meilahteen koettiin myös tarpeelliseksi. Toisessa suunnitelmassa, Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, tälle välille on ehdotettu nykyisen 431:n palvelun tihentämistä, jota pidettiin työpajassa hyvänä ratkaisuna. Tämä tukee osaltaan myös mahdollisissa junaliikenteen häiriötilanteissa. Yöliikenteessä toivottiin suorempaa yhteyttä Helsingistä ja lentokenttäyhteyttä, joista aiemmissa postauksissa olikin jo puhetta.

Haja-asutusalueiden yhteystarpeista keskusteltiin myös. Kutsuliikennettä pidettiin hyvänä ratkaisuna Koivupään ja Peräjänkulman kaltaisille alueille, jossa ei liikennöidä nykyisin kovin laajoilla liikennöintiajoilla, jos ollenkaan. HSL on kokeillut kutsuliikennettä muun muassa lähibusseilla Vantaalla kehäradan aloituksen jälkeen reilun vuoden, KutsuPlus-palvelulla Kehä I:n sisäpuolella ja nyt ViaVan-kutsukyydilla Espoossa. Kutsuliikenne on vielä kehittymässä oleva palvelu, jonka toimivuus on ollut vaihtelevaa. Toistaiseksi kokemukset ovat osoittaneet reittipohjaisen joukkoliikenteen saavuttavan isompia käyttäjämääriä myös seudun maaseutumaisemmissa osissa. Mutta kunhan kutsuliikenteen käytettävyys ja kustannustehokkuus saadaan kilpailukykyiselle tasolle, järjestämme sitä mieluusti.

Monia muita toiveita esitettiin myös, mutta tässä nyt muutama esimerkki teille lukijoille.

Aloitamme varsinaisen linjastoluonnoksen teon nyt, kun meillä on taustatietoina liikkumiskyselyn vastaukset, torstaisen työpajan anti ja muut suunnittelun kannalta tarpeelliset lähtötiedot.

torstai 7. marraskuuta 2019

Asukastyöpajaan valmistautumista

Tällä hetkellä teemme valmisteluja ensi torstain 14.11. asukastyöpajaa varten. Kävimme suunnittelijoiden kesken läpi asukastyöpajaan ilmoittautuneet. Ilmoittautuneita oli yhteensä 18. Kiitos erittäin paljon kaikille ilmoittautuneille!

Bussi syksyisessä maisemassa, linjanumero 431.
Kivistön asukastyöpajassa tullaan keskustelemaan Kivistön alueella liikkuvista bussilinjoista, kuten linjasta 431.
Valitettavasti kaikkia emme voineet valita mukaan, vaan valitsimme yhteensä kymmenen. Yritimme tehdä valinnat siten, että mukaan tulisi eri ikäisiä osallistujia eri asiakasryhmistä. Suunnittelun kannalta tärkeää on, että mukana on osallistujia, jotka liikkuvat eri puolilla suunnittelualuetta. Eli mukaan on valikoitu osallistujia, jotka liikkuvat eri puolilla Kivistön ydinalueita ja sitten myös heitä, jotka liikkuvat esimerkiksi Seutulassa ja Viinikkalassa.

Olemme ottaneet yhteyttä työpajaan valittuihin. Eli jos viestiä ei kuulu, niin valitettavasti et mahtunut tällä kertaa mukaan. Kaikki kuitenkin pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan täällä blogissa. Kirjoitamme tänne blogiin lyhyen koosteen työpajasta, niin kaikki muutkin saatte tietää, millaista työpajassa oli.

Lisäksi työpajoja järjestetään HSL:ssä silloin tällöin eri aiheista, joten kannattaa seurata Facebookia ja HSL:n nettisivuja, niin tiedät, milloin uusi mahdollisuus aukeaa.

Nyt työpajan materiaalivalmistelujen pariin!

Yölinjastoluonnos


Myös Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa on tapahtunut: yölinjastoluonnos on julkaistu ja se on kommentoitavana täällä.

Mukana on myös toivottuja parannuksia Kivistön yöyhteyksiin; jatkossa 431N ajaa lentoasemalle asti. Helsingin ja Kivistön välinen osuus ajetaan nopeampaa reittiä, mikä tarkoittaa sitä, että yhteydet Myyrmäkeen ja läntiseen Martinlaaksoon muuttuvat vaihdollisiksi. Linjan vuoroväli tihennetään 30 minuuttiin nykyisestä 60 minuutista.  Käykääpä kommentoimassa!