perjantai 29. marraskuuta 2019

Ajatuksia Kivistön linjaston kehittämiseksi

Olemme nyt pohtineet erilaisia vaihtoehtoja Kivistön linjaston kehittämiseksi. Eri vaihtoehtojen toteutettavuutta, kuten kustannuksia, vaihtoyhteyksiä, linjojen tasavälisyyttä ja koulumatkayhteyksiä olemme arvioineet.

Tavoitteena on ollut liikennöintiaikojen ja vuorovälien parantaminen, mikä erityisesti koettiin liikkumiskyselyssä nykyliikenteessä ongelmaksi. Ohessa pohdintaa mahdollisesti toteutettavista muutoksista, joiden avulla voisi olla mahdollista tarjota keskeisille yhteysväleille nykyistä laajemmat tiheän liikenteen liikennöintiajat. Toivomme aktiivista kommentointia!

Kuvassa 2 bussia bussiterminaalissa ja muutama matkustaja pysäkillä
Kivistön bussiterminaali säilyy liikenteen keskeisimpänä solmukohtana.

Keimolanmäen yhteydet


Parannuksia yritetään kohdistaa tiheimmin asutetuille alueille: Keimolanmäki, Kivistön keskusta ja Kannisto. Ohessa muutoksista voivat hyötyä myös muut alueet, erityisesti ne, joiden sijainti alueen rakenteessa on otollinen. Keimolanmäen osalta tavoittelemme tiheämpää ja paremmin juniin osuvaa liityntää. Tämä käytännössä vaatinee liikenteeseen oman bussin. Nykyisin Keimolanmäen linjaa 434 on ajettu monesta eri liikennöintikohteesta: Kivistön asemalle saapuva bussi joltain muulta linjalta on käynyt ajamassa Keimolanmäkeen ja takaisin, jos sen aikataulut ovat antaneet myöten. Oman bussin käyttö tosin lisää kustannuksia, jotka tulisi säästää muualta. Keimolanmäen linjaston osalta olemme pyöritelleet eri vaihtoehtoja, mutta näillä näkymin nykytilanne, jossa Keimolanmäki palvellaan omalla linjalla 434, vaikuttaa hyvältä ratkaisulta.

Vanhan Kivistön yhteydet


Kivistön asemalta pohjoiseen ajetaan liityntää kahta reittiä pitkin: asuntomessualueen vierestä Lipputien kautta kohti Kannistoa ja Keimolantietä pohjoiseen Vanhaan Kivistöön ja Alepalle. Nämä ovat tiiveimmin asuttuja alueita suunnittelualueellamme heti Kivistön keskustan ja Keimolanmäen jälkeen. Nykytilanteessa liikennöinnin tasavälisyys ei ole paras mahdollinen. Koulujen alkamis- ja päättymisajat määrittelevät bussien aikatauluja ja siitä johtuen bussit ajavat monesti peräkkäin. Linjojen parempi tahdistaminen vaatisi vuorovälien tihentämistä tai vaihtoehtoisesti uuden linjan perustamista. Näitä vaihtoehtoja pohditaan vielä luonnoksen valmistelun yhteydessä.

Linjan 616 katkaisu


Olemme miettineet, että linja 616 kulkisi jatkossa vain Kivistön ja Tammiston välillä. Linja tarjoaisi Kivistöstä Tikkurilantietä pitkin yhteyden Aviapoliksen, Jumbon ja Tammiston alueen palveluihin ja kouluihin. Muutos parantaisi liikennöinnin luotettavuutta ja lisäisi paukkuja alueen sisäisen liikenteen kehittämiseen ja mahdollistaisi liikennöinnin kaikkina viikonpäivinä.

Muutoksia linjoihin 432, 433 ja 433K


Linja 432 on toiminut pääosin koululaisia palvelevana ruuhkalinjana reitillä Martinlaakso–Vehkala–Vantaanpuisto–Petas–Mestarintie–Kivistön keskusta–Vanha Kivistö–Kirkka. Linjan omaa palvelualuetta on lähinnä Kirkka, missä päivittäisiä käyttäjiä on alle kymmenen. Olemme miettineet linjan 432 lakkautusta ja linjan 433 kaikkien lähtöjen ajamista Petaksen kautta. Tämä selkeyttäisi linjastoa ja mahdollistaisi tasaisemmat vuorovälit. Lisäksi linjan 433 toiminta Kivistön alueella on ollut pohdinnassa – tarvitseeko Kannistosta ja Vanhasta Kivistöstä vaihdottoman yhteyden Martinlaaksoon? Jos linjan ajaisi suoraan Mestarintieltä Kivistön asemalle, yhteydet Mestarintielle, Vantaanpuistoon ja Petakseen Kivistön asemalta nopeutuisivat.

Miltä ehdotukset kuulostavat? Kommentoi!

53 kommenttia:

  1. Järkevältä kuulostaa. Ottakaa huomioon että Kivistön palvelutarjonta tullee paranemaan tulevaisuudessa, ja sitä myötä lähialueilta tarve liikkua Kivistöön kasvaa.

    VastaaPoista
  2. Älkää katkaisko 616! Se on ollut monessa kohtaa ratkaiseva linja ja ollaan harmiteltu, kun ei kulje useammin. Useat alueella asuvat ja vierailevat ovat pitäneet kyseistä linjaa todella hyvänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytän päivittäin Linjaa 616 työmatkallani Muurimestarintielle.

      Poista
  3. Tiheämpi 434-linjan liikennöinti ja aikataulujen tähtääminen junien aikatauluihin kuulostaa erittäin hyvältä.

    VastaaPoista
  4. Ainoa järkevä kulkuyhteys työmatkoilleni Hgin Vallilaan ja takaisin on bussi 616. Jos linja ei jatkossa kulje sinne asti, siirryn yksityisautoiluun. Bussi-juna-bussi 5 kertaa viikossa suuntaan ja toiseen huonoin vaihtoyhteyksin ei innosta. Vuorotyössä olevana joudun jo nyt niitä pakon edessä joskus käyttämään, koska 616 lopettaa liikennöinnin päivätauon ajaksi ja viimeinen bussi lähtee kotiinpäin Hakaniemestä jo klo 18.30.

    VastaaPoista
  5. Olisi ikävä jos 433 ei enää kulkisi kanniston kautta, se hankaloittaa esim. kulkemista Vantaanpuistoon jos sinne on asiaa.

    VastaaPoista
  6. 616 mahdollistaa tällä hetkellä myös harrastuksia, sen varrella sijaitsee mm. Koirakeidas. Käytännössä jos 616 katkeaa ei sinne pääse enää ollenkaan julkisilla järkevästi. Lisäksi jalkakäytävää ei edes kulje Kivistön suunnasta sinne, pimeällä autotie ei ole turvallisin koirien kanssa kulkea vaikka matka ei ole pitkä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koirakeitaalle (Åbyhyn) yhteys poistuu jo Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman myötä, jos se hyväksytään tammikuun HSL-hallituksessa. Linjalla on ollut vain muutama päivittäinen käyttäjä Åbyssä. Vantaanpuistosta on jalkakäytävä Åbyhyn ja Vantaanpuiston yhteydet tihenevät Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman myötä. Kävelymatka Vantaanpuistosta Åbyhyn on noin 500 metriä.

      Poista
  7. Kannistosta tulevalle 433 on ollut luotettavin linja, kun muut ovat ainakin aamulla usein myöhässä ja tulevat miten sattuu. Linjan soisi siis jatkossakin kulkevan sieltä kautta! Itsellä yhteys Martinlaaksoon on ollut myös säännöllisessä käytössä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miltä kuulostaa, jos Kanniston lenkki ajettaisiin toiseen suuntaan? Linja lähtisi esim. Kanniston koululta Kivistön asemalle ja sieltä kohti Vantaanpuistoa ja Martinlaaksoa?

      Poista
    2. Sitä 443 linjan lenkkiä Riipiläntien kautta Kannistoon ei myöskään MISSÄÄN NIMESSÄ saa poistaa. Mitä linjoja jää enää käyttää Lapinkylän ja Koivupään asukailla sitten enää? Kanniston koululle ja Kivistön asemalle on kävellen matkaa! Tai sitten vuorot Kivistön asemalle korvattava jollain muulla linjalla ja tiheästi. Täälläkin on asukkaita, koululaisia, opiskelijoita ja vanhuksia jotka käyttävät yhteyttä Kivistön asemalle ja siitä eteenpäin. Näinhän halusitte, että junaradan ollessa meillä täällä Lapinkylässä käytössä, käytämme junaa ja muut poikittaislinjat poistettiin meiltä kokonaan. Nyt olette poistamassa myös yhteyttä juna-asemalle. Mitäh? Meillä ei ole vielä Lapinkylässä juna-asemaa!

      Poista
  8. 616 linjaa ei saa missään nimessä lopettaa! Ainoa järkevä linja Vallilan suuntaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja Sörnäisten / Kalasataman suuntaan.

      Poista
  9. Apua. Ei voi olla totta että linja 616 meinataan lopettaa. Ainoa järkevä yhteys mm. Vallilaan. Täytyy siirtyä käyttämään omaa autoa sitten työmatkoille��

    VastaaPoista
  10. Kanniston ja vanhan Kivistön osalta on huomioitava, että Martinlaakson terveysasema on alueelle ositettu hoitopiste ja Vantaanpuistossa on lähin posti. Niihin liikkuminen on turvattava. Alueilla asuu paljon vanhuksia, joille soisi helpon, ilman vaihtoja olevan kulkemisen. Vaihto junaan on huonosti liikkuville hankalaa. Myös postiin tulee päästä helposti kulkemaan.

    VastaaPoista
  11. Käytämme 433:n Kanniston lenkkiä säännöllisesti: liityntänä junaan, Vantaanpuiston postiin, Martinlaaksosta Kannistoon. On tarpeellinen.

    VastaaPoista
  12. 433:n reittiä tulee säilyttää kuin se on nyt. Monet jotka asuvat vanhalla alueella käyttää tätä linjaa päästäkseen juna-asemille joko Kivistössä, Vehkalassa tai matkustaa Martinlaaksoon asti.

    VastaaPoista
  13. Ei poisteta hyvin palvelevaa linjaa! Aikataulujärjestelyjä voi harkita mutta palveluita ei saa oleellisesti heikentää!

    VastaaPoista
  14. Ei katkaista linjaa 616, ainoa yhteys jolla pääsee järkevästi töihin. Saisi kulkea useamminkin.

    VastaaPoista
  15. Lapseni käyttävät bussia 433 koulumatkoihin Kannistosta Martinlaaksoon joten sille on todellakin tarvetta.

    VastaaPoista
  16. Komppaan aiempia kommentteja:
    1. Kulkuyhteys Martinlaaksoon on elintärkeä niin kauan, kuin Kivistön terveyspalvelut ovat siellä. Jos Kivistöön saadaan oma terveysasema, 433:n lakkauttamista voi miettiä uudestaan. Toistaiseksi sen kuitenkin pitäisi palvella sellaisenaan.
    2. 616 on erityisesti työmatkustajille tärkeä kulkuyhteys, joka mahdollistaa kulun Vallilan alueelle. Se säästää paljon aikaa ja vaivaa verrattuna junaan ja vaihtoyhteyteen Pasilassa. Uskon, että tarvetta olisi ennemmin lisävuoroille iltaan (esim. klo 21 asti).

    VastaaPoista
  17. Linjaa 616 ei missään nimessä saa katkaista! Se toimii tärkeänä ja ainoana suorana yhteytenä Mäkelänkadun ja Hämeentien varressa oleville alueille. Mielummin säilytetään työ- ja koulumatkayhteydet viikonloppuliikennöinnin aloittamisen sijasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentista.

      Liikkumiskyselyssä joukkoliikennetarjonnan kehittämiskohteista kahtena tärkeimpänä pidettiin liikennöintiaikoja ja vuorovälejä. Yleisesti siis toiveena oli nykyistä laajemmat liikkumismahdollisuudet jokaisena viikonpäivänä .

      Poista
    2. Lisätkääpä kyselyihinne ensi kerraksi suorien yhteyksien säilyttäminen vaihtoehtona.

      Poista
  18. 433 on tärkeä linja nykyisellä reitillään lapsillemme, jotka käyttävät sitä koulumatkaan.

    VastaaPoista
  19. Oikein hyvä,jos 434:n aikataulut sovitetaan junien aikatauluihin. Nyt joutuu turhan usein kävelemään Kivistön asemalle.

    VastaaPoista
  20. Kivistö - Jumbo joku nopee bussi kun ei kivistössä ole mitään

    VastaaPoista
  21. Tarrvitaan ehdottomasti suora yhteys Martinlaaksoon Vanhan Kivistön alueelta niin kauan kuin terveyskeskusta, apteekkia ja kirjatoa ei Kivistössä ole!
    Suora, nopea yhteys Jumboon, Kivistöön ei näytä tulevan kauppakeskusta.
    Peijaksen sairaalaan yhteydet Kivistöstä surkeat. Mitenkähän sinne vanhukset ja huonojalkaiset pääsisivät. Myyrmäestä sinne pääsee suoraan, mutta Kivistön vanhalta alueelta ei ole suoraa yhteyttä Myyrmäkeen.

    VastaaPoista
  22. En todellakaan kannata 616 katkaisua ja olisi parempi, että se kulkisi koko matkalta useammin. Mutta jos budjetti ei riitä koko matkalta ympäriviikkoiseen liikennöintiin, niin olisiko mahdollista liikennöidä väliä Kivistö-Tammisto viikonloppuisin erikseen linjalla 616B?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos 616B-ehdotuksesta, pistämme tämän harkintaan. 616:n puolesta, välillä Kivistö-Vallila, on tullut paljon kommentteja (kaikille emme ehdi vastaamaan suoraan), huomioimme ne jatkosuunnittelussa.

      Poista
    2. Ei mitään tynkä linjaa 616 Hakaniemeen asti joka päivä , vaikka sitten harvennetiuin vuorovälein viikonloppuisin , kunhan kulkee.

      Poista
  23. Niin kauan kuin Kivistön posti on Vantaanpuiston R kioskilla, tulee suora yhteys myös Kannistosta sinne olla. Pakettien kantaminen Kivistön asemalla bussista toiseen ei ole toivottavaa, etenkin kun bussit lähtee eri kohdasta, mihin tulevat eli ei voi bussia samalta pysäkiltä vsihtaa.

    VastaaPoista
  24. Postiin, terveysasemalle ja apteekkiin vaidoton linja säilytettävä vanhasta kivistöstä. Vanhemmat ihmiset tarvitsee. Muutenkin liikenne pitäis saada toimimaan myös yksityisautoille. Kivistön läpiajo vie usein yhtä pitkän aja kun ajaa seuraavat 15 km espoon järvenperään.

    VastaaPoista
  25. Linja 616 kulkemaan, myös viikonloppuisin!!! Tällä hetkellä ainoa linja Tammistossa, jolla pääsee Helsinkiin päin!! Vaikka edes 30min välein.

    VastaaPoista
  26. Apua! 616 kulkee vain Tammisto-Kivistö-Tammisto?? Se on ainoa bussi, joka ajaa Ylästöntien loppupäästä Helsinkiin. Sitä ei saa typistää, päin vastoin sen vuoroja voisi lisätä myös viikonlopuksi ja viikollakin myöhempään. Mitä ihmeen palvelua se on kun kaikki bussilinjat hävitetään Ylästöntien ja Tammiston kauppatien kulmilta. Jos tuo ainoakin viedään, niin kai se on siirryttävä oman auton käyttöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuosta Ylästöntien ja Tammiston kauppatien liittymästä on lyhyt kävelymatka Tuusulanväylälle, jolla kulkee 617, 623, 633, 643 ja 662, jotka kulkevat yhdessä tiheällä vuorovälillä.

      Poista
    2. Tammiston kaupoilta sen sijaan menisi vain 561. Lähimmälle pysäkille, jolta menee jokin muu linja, olisi esimerkiksi K-citymarketilta 470 m ja XXL:ltä 1.0 km. Palvelutaso olisi siis huono suhteessa maankäyttöön.

      Yksi keino turvata edes jonkinlainen säädyllinen palvelutaso voisi olla se, että 616 ajaisi ...Tammisto - Malmi - Itäkeskus, 554 ajaisi vain Malmin aseman ja Tapaninkylän välillä ja 561 ja 616 olisi tahdistettu keskenään. Näin edes Malmin asemalle olisi 15 minuutin vuoroväli, vaikka linja keskustaan menetettäisiin.

      Poista
    3. Itselleni Tammiston kauppatieltä Tuusulan väylän pysäkille 13 Min 890m. Mielestäni pidentää työmatkaa oleellisesti.

      Poista
  27. Kivistön as.messualueelta, keskustan läpi saisi olla suora linja Jumboon koska tällä hetkellä autottoman on aika työlästä kantaa ostoksia bussi (Kivistön as.messualue-asema) - juna - bussi (Aviapolis-Jumbo). Myyrmannikin on, tietty, mutta luulisi - tai ainakin toivoisi - että Kivistöstä saisi Jumboon suoran linjan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 616 on Kivistön suora linja Jumboon, tällä säästää yhden vaihdon.

      Poista
    2. Laittakaa 616 kulkemaan Ruusukvartsinkujan, Kannistontien, Kenraalintien ja Riipiläntien kautta Kivistön päässä, niin sitten se on suora yhteys.

      Poista
  28. Kuljen mielelläni Martinlaaksosta bussilla 433 kauppaostosten kanssa koska ei tarvitse vaihtaa junasta bussiin. Aika pitkiä matkoja joutuu kassien kaa kulkemaan junasta bussiin vaihtaessa eikä bussitkaan aina kulje junan kulun mukaan. Kivistön asema on aika kylmä paikka odotella bussia.

    VastaaPoista
  29. Linja 616 Hakaniemeen asti tai sitten joku muu linja Hakaniemi- Tammisto-Jumbo-Aviapolis tai Tikkurila välille. Mutta Tammiston kauppa-alueelle on päästävä joka päivä, Tuusulanväylältä on liian pitkä matka jokaiseen kauppaan ja kauppakassien kanssa. Sopii HSl suunnitelijoiden kokeilla kauppakassien kanssa. Sama se Porttipuiston ja Helsinki outletin alueen kanssa pysäkeille on liian pitkä Helsinkiin tai Tikkurilaan päin mentäessä.

    VastaaPoista
  30. Olkaa nyt järkeviä ja säästäkää linja 616 nykyisenä ja lisätkää viikonloppu vuorot myös. Muualta olette karsineet linjoja ja tehnyt niistä vaikeita muille liikkua Vaihtojenne takia, paitsi Lauttasaaarelaisia, olette hemmotelleet suoralla linjalla Kamppiin

    VastaaPoista
  31. Linja 433 palvelee erittäin hyvin Riipiläntien ja Koivupään asukkaita matkalla joko Vehkalan tai Kivistön asemalle - myös Martinlaaksoon. Ei saa missään tapauksessa lakkauttaa! Muuttaminen 433K:ksi kaikilta vuoroilta ei ole hyvä idea, koska useimmiten lenkki on "turha".

    Suora yhteys Jumboon puuttuu ja se on iso haitta.

    VastaaPoista
  32. Bussi 446 voisi kulkea useamman kerran päivässä myös Koivupää- Kivistösuuntaan. Alueella asuu ihmisiä kaikista ikäluokista joten miten vanhukset tai muuten vain autottomat pääsevät pois päivisin asioille. Nyt ainoat vaihtoehdot ovat kävellä puolituntia asemalle, ottaa taxi tai olla menättä ollenkaan.

    VastaaPoista
  33. Bussi 616 on myös hyvä mutta se voisi kulkea useammin. Eli anakaan se kulkua ei saa lopettaa!!

    VastaaPoista
  34. 432 on Kirkantien koululaisille ainoa mahdollisuus päästä kouluun. Aikataulut ovat vaan olleet koulujen aikataulujen kanssa vähän ristiriidassa, josta olen palautetta laittanutkin.

    VastaaPoista
  35. Kartanonkoski-Sörnäinen väli tarvitsee jotain 616:n tilalle jos se katkaistaan.

    VastaaPoista
  36. Samaa mieltä 616 linjasta kuin monet muut. Ei katkaista. Toki toivon myös enemmän ja myöhäisempiä vuoroja Kivistön ja Tammiston välille sillä Kivistö kasvava alue, Aurinkokiven koululla paljon ilta toimintaa nuorille ja kulkijoita on Tammisto-Pakkala alueelta. Nyt harrastuksista nuoret eivät pääse illalla kotiin suoralla bussilla.

    VastaaPoista
  37. Nyt on päässyt vain Keimolanmäen eteläosaan bussilla. Keimolanmäen pohjoisosasta on melko pitkä kävelymatka lähimmälle pysäkille, joten toivon tiheää bussiyhteyttä Keimolanmäen päähän asti.

    VastaaPoista
  38. Kivistön suuralueen linjastoissa voisi huomioida kauppakeskusten palveluaikojen laajentumisen, niin että niissä töissäkäyvät pääsisivät töihin ja töistä kotiin aamuvarhain ja iltämyöhään. Tällä hetkellä ei klo 7:ksi aamulla ehdi, koska ensimmäinen vuoro lähtee liian myöhään lähes puoli seitsemän. Myöskään klo 23 jälkeen arkisin ei töistä pääse enää kotiin, koska linjat eivät aja enää. Kaikki työssäkäyvät eivät asu kävelymatkan päässä juna-asemalta. Nykyinen aikataulusto pakottaa yksityisauton käyttöön.

    VastaaPoista
  39. Keimolanmäen yhteyksien synkronointi junien kanssa kuulostaa hyvältä. Tiettyihin vuorokaudenaikoihin pikkubussit ovat jo nyt todella täynnä, eikä niihin tahdo mahtua kyytiin enää Vauhtikujan kohdalta; tätä olisi syytä pohtia, kun asuntoja rakennetaan lisää ja koulu sekä päiväkoti valmistuvat, jne.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.