keskiviikko 4. joulukuuta 2019

Kommentoi ensimmäistä linjastoluonnosta 22.12. mennessä

Suunnittelu on edennyt, ja meillä on nyt esittää ensimmäinen linjastoluonnos. Tavoitteenamme oli selkeyttää linjastoa, helpottaa matkustamista keskeisiin kohteisiin ja mahdollistaa tasaisemmat vuorovälit. Lisäksi liikkumiskyselyssä esille tulleet toiveet varhaisaamun ja yöajan palvelusta otettiin huomioon. Valitettavasti edelliseen postaukseen tulleet kommentit eivät ehtineet vaikuttamaan tämän laadintaan erityisesti koskien linjaa 616 Hakaniemi-Kivistö ja Kanniston yhteyksiä Vantaanpuistoon/Martinlaaksoon. Käymme myös nämä aiemmin tulleet kommentit läpi tämän linjaston viimeistelyssä.

Linjastoluonnosta on mahdollista kommentoida 22.12.2019 asti. Kerro mielipiteesi jättämällä kommentti tämän postauksen yhteyteen. Projektiryhmämme paneutuu suunnitelmasta annettuun palautteeseen tammikuun alussa ja yritämme laatia niiden pohjalta tarvittaessa muutoksia tammikuun aikana.

Kommentit toivomme ensisijaisesti tänne blogiin, mutta vaihtoehtoisesti voit kertoa oman mielipiteesi HSL:n palautejärjestelmän tai asiakaspalvelun (puhelin, palvelupiste) kautta. Jos laitat viestisi palautejärjestelmän kautta, muista otsikoida viestisi ”Kivistön linjastosuunnitelma”.

Suuri osa linjastosta tulisi säilymään ennallaan. Seuraaviin linjoihin emme esitä muutoksia reitteihin tai vuorotarjontaan:
  • 431 Elielinaukio–Kivistö
  • 443 Kivistö–Vestra
  • 443K Kivistö–Luhtaanmäki
  • 447 Kivistö–Kesäkylä
  • 576 Tikkurila–Seutula–Kivistö
  • 971 Kivistö–Viinikanmetsä–Ruotsinkylä–Hyrylä–Kerava

 

Muutokset linjakohtaisesti


Uusi linjasto on tarkoitus käynnistää syksyllä 2022. Pääset tutustumaan kaikkien linjojen reitteihin erillisessä karttapalvelussa. Huomioittehan, että linjojen vuorovälit eivät ole palvelussa vielä oikein. 

431N Elielinaukio–Kuninkaantammi–Vantaanpuisto–Kivistö–Kannisto–Aviapolis–Lentoasema 

 

Yhteistyössä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaprojektin kanssa linja esitettiin kulkemaan Kuninkaantammen kautta, mutta Hämeenlinnanväylää Myyrmäen ja Martinlaakson ohitse. Linja ajetaan Vantaanpuiston jälkeen suoraan Mestarintietä Kivistön keskustaan, sitten Kannistoon ja sieltä Tikkurilantietä Lentoasemalle.

Reittimuutos mahdollistaa yhteydet Kivistöstä Lentoasemalle junien liikennöintiajan ulkopuolella ja nopeuttaa yhteyksiä Helsingin ja Kivistön välillä. Näistä tuli paljon toiveita Kivistön liikkumiskyselyssä.
Linja tihennetään 30 minuutin vuorovälille nykyisestä 60 minuutista. Linjalla tultaneen tarjoamaan myös varhain aamulla liikennettä ennen junaliikenteen käynnistymistä.

432 Martinlaakso–Vantaanpuisto–Petas–Kivistö–Kirkka

 

Linja lakkautetaan. Kivistön aseman eteläpuolella palvelua tulee korvaamaan linja 433.

Kivistön aseman pohjoispuolen liikenteestä lisää alempana linjan 433 ja 448 yhteydessä.

433(K) Martinlaakso–Vantaanpuisto–(K: Petas)–Kannisto–Kivistö

 

Jatkossa kaikki vuorot ajavat Petaksen kautta korvaten poistuvaa linjaa 432. Kivistössä ei ajeta Kanniston ja Vanhan Kivistön kautta. Yhteydet Kannistoon linjoilla 444–446, 448 ja 576. Yhteydet Vanhaan Kivistöön linjoilla 443 ja 448.

Muutoksella mahdollistetaan tasavälisempi liikenne Vantaanpuistoon, Mestarintielle, Vehkalan asemalle ja Petakseen. Lisäksi liityntäyhteydet Kivistöön aseman eteläpuolelta ja yhteydet Kivistön keskustasta esimerkiksi Vantaanpuistossa sijaitsevaan postiin nopeutuvat.

Kivistön ja Vantaanpuiston välillä liikennöi myös linja 431, jonka palvelua esitetään tihennettäväksi Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa.

Linja ajaa Martinlaakson asema - Vantaankosken asema - Vehkalan asema - Vantaanpuisto - Petas - Mestarintie - Keimolantie - Kivistön asema
Uusi 433 korvaa nykyiset linjat 432, 433 ja 433K Kivistön eteläpuolella

 

434 Kivistö–Keimolanmäki

 

Keimolanmäen asuinalueen kasvun takia linjan 434 palvelutasoa parannetaan. Linjan vuoroväliä tihennetään ja tasoitetaan ruuhkassa 10 minuuttiin ja ruuhka-aikojen ulkopuolella 20 minuuttiin. Hiljaisimpaan aikaan  liikennöidään 30 minuutin välein.

 

444 Kivistö–Katriinan sairaala–Tapola–Riipilä
445T Kivistö–Katriinan sairaala–Tapola–Reuna 

 

Lauantailinjan 445T palvelu siirretään linjalle 444. Muutoksella vähennetään reittiversioiden määrää ja vähennetään hieman kustannuksia. Linjan 445 palvelu säilyy nykyisellä tasolla.

446 Kivistö–Koivupää–Katriinan sairaala–Kesäkylä

 

Lisätään linjalle arkisin päiväliikenne sekä lauantailiikenne. Linjaa pystytään ajamaan lauantaisin noin kahden tunnin vuorovälillä. Linjat 446 ja 444 ajetaan lauantaisin samalla autolla ja niiden palvelutaso suunnitellaan matkustajamäärien mukaan.

448 Kivistö–Kannisto–Katriinan sairaala 

 

Linja ajetaan Vanhan Kivistön kautta (Alepan vierestä). Linja ajaa 30 minuutin vuorovälillä korvaten linjan 433(K) poistuvaa palvelua Kivistön aseman pohjoispuolelta. Linjan reitistä Kanniston koulun jälkeen on vielä hieman epävarmuutta, Katriinan sairaalan ohella on myös pohdittu muita päätepysäkkivaihtoehtoja. Mitä mieltä olette, tulisiko esimerkiksi tämä linja yhdistää linjan 433 kanssa? Tämä yhdistäminen tosin todennäköisesti heikentäisi mahdollisuuksia tahdistaa linja juniin Kivistön asemalla. Koivupään läheltä poistuvaa palvelua korvataan linjan 446 palvelutason parannuksilla.

Linja 448 ajaa Alepan kautta Vanhaan Kivistöön, josta Kanniston koulun kautta Katriinan sairaalalle
Linjan 448 reitti Kivistön ja Kanniston alueella


 

616 Tammisto–Pakkala–Aviapolis–Kivistö 

 

Linja 616 esitettiin Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa siirrettäväksi ajamaan Tikkurilantien kautta Pakkalan ja Kivistön välillä. Kivistön linjastosuunnitelmassa linja 616 on suunniteltu lyhennettäväksi välille Tammisto–Kivistö. Muutoksella mahdollistetaan tasavälinen palvelu Tikkurilantien työpaikka-alueella yhdessä linjan 576 kanssa. Osuudella liikennöidään ruuhkassa 15 minuutin ja muuna aikana 30 minuutin vuorovälillä.

Linjan 616 lyhentäminen Tammistoon herätti paljon keskustelua edellisen postauksen yhteydessä. Pieni osuus matkustajista matkustaa linjalla Tammisto–Pakkala-alueen yli, suurin osa matkustajista matkustaa Mäkelänkadun ja Jumbon tai Tammiston ja Kivistön välisillä osuuksilla. Myöhemmin aloitettavassa Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa tullaan tarkastelemaan tarkemmin yhteyksiä esimerkiksi Tammiston ja Mäkelänkadun välillä. Tässä yhteydessä myös linjan 616 mahdollinen katkaisu, yhdistäminen toiseen linjaan tai jatkaminen Tuusulanväylän päästä tulee myös pohdittavaksi.

Mistä mihin olette käyttäneet linjaa 616, mikä on sen tärkein yhteysväli?

Erityisesti yhteydet Vallilaan ovat nousseet esille saamassamme palautteessa. Tällä hetkellä nopein yhteys Kivistön asemalta Vallilaan on juna Pasilaan ja vaihto Pasilassa bussiin tai raitiovaunuun. Yhdessä blogikommentissa nostettiin esille mahdollisuus ajaa 616:ta Hakaniemeen arkisin ja viikonloppuna lyhennettyä reittiä 616B Kivistö–Tammisto. Viikonloppuyhteydet ovat nykytilanteessa kieltämättä eräs ongelmakohdista. Ajattelimme tässä linjastoehdotuksessa pitää linjan vuorovälin ennallaan ruuhkassa mutta lisätä linjalle säästyvillä varoilla päivä- ja viikonloppuliikenteen tunnin vuorovälillä, joka tarjoaa mahdollisuuden vaihdottomaan Jumbo-yhteyteen.

Linja 616 ajaa Kivistöstä Tikkurilantietä Aviapolikseen, siitä Jumbolle josta Lentoasemantietä Ylästöntielle ja siitä Tammiston kauppatietä Tammiston eteläreunalle.
Linja 616 Kivistö-Tammisto

Vuorovälit


linjareittiArki,
ruuhka
Arki,
päivä
Myöhäisillat
(n. klo 21 ->)
La,
päivä
Su,
päivä
431Elielinaukio - Vantaanlaakso - Kivistö1030606060
433 Martinlaakso-Petas-Kivistö3030606060
434Kivistö-Keimolanmäki1020302030
448Kivistö-Katriinan sairaala3060-6060
443Kivistö-Vestra6060606060
443KKivistö-Luhtaanmäki-Vestra30-60----
444Kivistö-Tapola-Riipilä60-120--120-
444TKivistö-Tapola-Pirttiranta-Riipilä60-120----
445Kivistö-Reuna3060606060
446Kivistö-Koivupää-Kesäkylä4560-120-
447Kivistö-Viinikanmetsä-Kesäkylä60--120-
616Tammisto-Kivistö3060606060
576Tikkurila-Seutula-Kivistö3060606060
971Kivistö-Ruotsinkylä-Hyrylä-Kerava6060---
Toivomme aktiivista kommentointia tähän blogipostaukseen. Järjestämme asukastilaisuuden maanantaina 16.12. klo 13:30-19:00 asukastila Rubiinissa, Rubiinikehä 2b. Asukastilaisuudessa pääset keskustelemaan kanssamme ja esittämään muutostoiveita suunnitelmaan. Tilaisuuteen voit saapua haluamaasi aikaan paikalle, olemme koko illan paikalla.

Muokattu 5.12.19 klo 9:15. Lisätty linja 447 ennallaan säilyviin linjoihin.
Muokattu 9.12.19 klo 15:54. Korjattu linjaston käyttöönottovuosi vuodeksi 2022. Virheellisesti aiemmin kirjoitimme, että muutokset tulisivat voimaan 2021.


155 kommenttia:

  1. 616 Hakaniemeen asti! ellette aikaan tee Tuusulanväylän linjastoa samaan aikaan ja näytä toteen mikä linja korvaisi Aviapolis - Jumbo - Tammisto- Hakaniemi välin? Aikalailla luottamus on mennyt Hsl.llään. Näiden teidän säästö vaihto reittien takia. OLi sitten kaupungit mitä mieltä tahansa tai asukkaat et puskette teidän säästö vaihto reittinne läpi arvostamatta muiden kommentteja niiden suorien reittien säästämiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainoa osuus Aviapolis-Jumbo-Tammisto-Hakaniemi -välillä, mistä yhteys Hakaniemeen poistuisi, olisi Tammiston kauppatie ja lyhyt osuus Ylästöntietä. Täällä säilyisi kuitenkin tiheästi liikennöivä linja 561, joka tarjoaa yhteyksiä radan varteen kahdessa suunnassa (Malmi ja Aviapolis). Muuten linja 615 tarjoaa yhteydet tuolla mainitulla välillä.

      Ikävää, että olemme vaikuttaneet siltä, ettemme kuuntelisi asiakkaitamme. Asiakasvuorovaikutus on erittäin tärkeä osa linjastosuunnitelman laadintaa. Katsothan myös vastauksen seuraavaan kommenttiin, kiitos.

      Poista
    2. Tammiston kauppalueelta! ei se ole mikään lyhyt osuus , menkää kävelemään se osuus kaikista kaupoista ja kauppakassien kanssa. se mikä kartalla lyhty ei ole maastossa lyhyt. Hsl miettisin asiakaslähtöisimpia suunnitelijoita. Taas te ehdotatte vaihtoja! Menkääitse kokeilemaan kaikista kauppaalueilta lähteä kauppakassien kanssa! kaikista vantaa kaupppa-alueilta olette joko karsineet linjoja taiette halua edeshelpotta ihmisten arkea. MIten Vantaan tai helsinki voi olla hiilineutraali , jos pakotatte ihmisten hommaamaan auton , joko pääse varistoon , tammistoon porttipuistoon! aikas monen kaupaparkkipaikalla ruukaa autoista, kun julkisilla ei yksin kertaisesti pääse.

      Poista
    3. Tammiston kaupoilta sen sijaan menisi vain 561. Lähimmälle pysäkille, jolta menee jokin muu linja, olisi esimerkiksi K-citymarketilta 470 m ja XXL:ltä 1.0 km. Palvelutaso olisi siis huono suhteessa maankäyttöön. Tällainen palvelutaso voi olla omakotitaloalueella, ei joukolta suuria kauppoja.

      Yksi keino turvata edes jonkinlainen säädyllinen palvelutaso voisi olla se, että 616 ajaisi ...Tammisto - Malmi - Itäkeskus, 554 ajaisi vain Malmin aseman ja Tapaninkylän välillä ja 561 ja 616 olisi tahdistettu keskenään. Näin edes Malmin asemalle olisi 15 minuutin vuoroväli, vaikka linja keskustaan menetettäisiin.

      Poista
    4. Tammiston kauppa-alueen kaltaisilta suurimittakaavaisilta alkujaan autoiluun perustuneilta alueilta on erityisen vaikea tarjota lyhyitä kävelymatkoja joukkoliikenteelle, ellei linjastosta tee erittäin monimutkaista ja/tai kiertelevää.

      Hyvin mahdollista on, että viimeistään Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa 616 yhdistetään johonkin muuhun linjaan, esimerkiksi Malmin asema olisi luonteva kohde.

      Poista
    5. Ei missään nimessä saa yhdistääitä päin menevii linjoihin, vaan kulkea hakaniemeen niikuin nytkin, miksi hsl haluaa heikentää ja tehdä ihmysten matkoista vaikeita

      Poista
    6. 561 lisää vuoroja kyllä , mutta 616 Hakaniemeen kauppakassien kanssa vaihtamien ei ole kivaa hommaa, ajatelkaa ihmisiä , jotka käyvät ostoksilla Tammistossa , ainnii ette ajattele yhtään! sinne ei edes pääse joka puolelta vantaata bussilla suoraan. Mikä Hsl.llään viehättää vaihto reittienne kanssa?

      Poista
  2. 616 katkaisu tosi huono asia! Miksi kysyitte asukkaiden mielipidettä, kun se oli teille ihan yks lysti. Se on tosi tärkeä monelle ja pitäisi kulkea useammin. Pasilassa vaihto tekee kulkemisesta taas vähän vaikeampaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asiakasvuorovaikutus on tärkeä osa palvelumme suunnittelussa, mutta kaikkia toiveita emme pysty ottamaan huomiota. Tässä 616:n katkaisussa on siis kaksi päävaihtoehtoa käytettävissä olevan rahoituksen puitteissa:
      a) Nykytyyppinen liikenne, n. 30 minuutin vuoroväli ruuhkassa, ei muuta liikennettä, linja ajaa Hakaniemeen/Hakaniemestä
      b) Tammistoon katkaistu linja, n. 30 minuutin vuoroväli ruuhkassa ja lisäksi muuna aikana 60 minuutin vuoroväli, myös viikonloppuisin.

      Tässä linjastoluonnoksessa esitetty vaihtoehto b) laadittiin liikkumiskyselyn pohjalta, koska esille nousi monessa palautteessa toive vaihdottomasta yhteydestä Jumbolle laajoilla liikennöintiajoilla, vaikkakin jo nyt Aviapoliksen kautta vaihtaen pääsee samassa ajassa ellei nopeamminkin.

      Poista
    2. 30 minuutin vuoroväli ruuhkassa? Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassahan lukee, että 616 kulkisi ruuhka-aikaan 20min välein!

      Poista
    3. Pääasia ettei linjaa katkaista.

      Poista
  3. Kulkeeko linja 446 jatkossa koko päivän molempiin suuntiin vai jatkuuko nykyinen älytön linja, jolla ei pääse Koivupäästä Katriinan sairaalaan aamulla ja takaisin illalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyisin 446 vaihtaa linjalle 447 Kesäkylässä ja toisin päin. 447 palvelee Viinikanmetsän - pääosin DHL:n - työvuoroja, mutta nyt 971:n aloitettua tätä on syytä tarkastella uudestaan. Katsomme tätä jatkosuunnittelussa!

      Poista
    2. Mikäli lopetatte 433 ja 433k liikennöinnin Riipiläntien kautta, ei Koivupäästä pääse Kivistön asemalle arkisi puolen päivän jälkeen. En tiedä miten lisäisitte ajovuoroja 446 linjalla. Toivomus olisi että arkisin linja menee molempiin suuntiin aamusta iltaan ja harvennetusti viikonloppuna. Nykyinen yhteen suuntaan ajo tiettynä aikana on järjetön.
      Jääkö ilta ja yö liikenne 431n varaan Koivupään asukeille, jos haluaa käydä Helsingissä?

      Poista
    3. 446:lle ajattelimme nykyistä selvästi laajempia liikennöintiaikoja (päivä- ja iltaliikennettä arkisin) ja liikennettä myös lauantaisin. Näin palvelu tuotaisiin lähemmäs Koivupäätä.

      Yöaikaan liikenne Koivupäähän on 431N:n varassa.

      Poista
    4. Tuo on hyvä muutos 446:selle mutta mites sitten sunnuntain liikkuminen? Kaipa se on sit hyötyliikuntaa kävellä sunnuntaisin koivupäästä kivistön asemalle ees ja taas se 2.3km no eikai siin. Olis se silti mukava et sunnuntaisinkin pääsisi julkisilla eikä vain jalkaisin. Kaipa se johtuu siitä että me lapinkyläläiset ollaan niin "porvari"kansaa omakotitaloissa niin meidän täytyy olla varaa ja kulkea vain autoilla / muiden kyydeillä ja HSL haluaa säästää sunnutait pois. T: Jomppa.

      Poista
  4. Kiitos ettei 576:lle tule muutoksia. Linja palvelee varsin hyvin työmatkalaisia Viinikkalaan, Viinikanmetsään ja Lentokentälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Kiitokset myös täältä.

      Poista
    2. Mielestäni kulkee liian harvoin ruuhka-aikaan. Pääsen 3lta töistä ja nousen viinikanmetsästä kyytiin, olen odottanut bussia 20min, bussi on suht täynnä. Ollaan postin kohdilla, postilaiset odottanu puolituntia ja bussi tulee niin täyteen ettei kaikki mahdu istumaan. Ihmisiä tulee pysäkeiltä ja bussi on aivan täynnä. Sitten sekin vielä kun pääsen 22 töistä, odotan puoli tuntia tuolla pimeessä ja kylmässä bussia

      Poista
    3. Bussi 576 kulkee ihan liian harvoin!! Kyseistä bussia käyttää todella monet työmatkalaiset, koska sem reitillä on useita isoja yrityksiä.Bussi on varsinkin päiväs aikaan todella täynnä! Voisiko vuoroväliä tihentää tai kyseiselle reitille vaihtoehtonen bussilinja myös.

      Poista
    4. Kiitos myös meiltä että linja 576 säilyy ennallaan! Se on tärkeä bussilinjayhteys Kivistö-Aviapolis-Koivuhaka-Viertola-Tikkurilan asema.Vuoroja voisi olla tiheämmin varsinkin aamuisin.

      Poista
  5. 616 ei saa katkaista!!! Tarvetta olisi lisävuoroille arkisin sekä viikonloppuna. Linjan katkaiseminen ei palvele asiakkaita yhtään. Olisi typerin päätös HSL:tä!!

    VastaaPoista
  6. Jos 433 linja ei kierrä Kanniston kautta, niin Vantaanpuiston postista ei pääse Kannistoon ilman vaihtoja ja niin kauan kun postipalvelut Kivistöön ja Kannistoon on siellä,ei 433 reittiä tulisi muuttaa.

    VastaaPoista
  7. Miten tuota vuorovälitaulukkoa pitäisi tulkita? Kerrotte, ettei linjoihin 443 ja 443K ole tulossa muutoksia. Taulukon mukaan 443K:n vuoroväli on arkisin ruuhka-aikana 60 minuuttia, mutta kyllä nykyisin on kaksi vuoroa klo 7 - 8 vuoroissa.

    VastaaPoista
  8. Mikäli linja 433 tulee poistumaan Vanhan Kivistön/Kanniston alueelta, ja se korvataan linjalla 448 kuten luonnoksessa on esitetty, tulisi linjan 448 liikennöidä myös iltaisin (yöliikenteen alkuun saakka), kuten 433 on tähän asti tehnyt. Muuten palvelu huononee. Meitä vuorotyöläisiä ja muita ilta-aikaan liikkuvia on paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myöhäisillan liikenne ajateltiin hoidettavan linjoilla 445 ja 576. Palvelu siis olisi käytännössä sama kuin nykytilassa -- linjat 433K ja 576 ajavat nyt käytännössä peräkkäin johtuen linjojen muista tahdistustavoitteista

      Poista
  9. Linjan 616 reittimuutos Tikkurilantien kautta kulkevaksi, sekä ilta- ja viikonloppuliikenteen lisääminen kuulostaa erittäin hyvältä. Lisäksi 431N yölinjan jatkaminen lentoasemalle on myös toivottu uudistus.

    VastaaPoista
  10. Eli Kivistöläiset ei pääse julkisilla fiksusti lähipostiinsa (Vantaanrinne 14) mitenkään. Yksi linja, viikonloppuisin kerran tuntiin?? Huh.
    sitä luulisi myös, että kuihtuneen ostarisuunnitelman takia väkeä haluttaisiin päästää helposti Jumboon vaan sinnekkin menisi näillä näkymin vain yksi linja ja sama juttu, tunnin välein. Pettymys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vantaanpuistoon pääsee Kivistöstä 433:n ohella myös 431:llä, jonka liikennettä esitettiin lisättäväksi Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, viikonloppuisin molemmat linjat kulkevat tunnin välein. Pyrimme myöhemmin tehtävässä aikataulusuunnittelussa huomioimaan, että vuoroväli olisi Vantaanpuistossa n. 30 minuuttia viikonloppuina ja hiljaiseen aikaan.

      Ykkösyhteys Jumboon on jatkossakin Aviapoliksen kautta. Aviapoliksesta on erittäin tiheä bussiliikenne Jumboon.

      Poista
    2. Jumboon meno Kivistöstä taitaa nyt jäädä. Sekä Jumboon että Selloon pitää mennä kolmella välineellä ja kauppakassien kanssa se vaihtaminen ei ole niin kivaa. Selloon on helpompi päästä koska vaihtopaikoissa ei tarvitse kävellä pitkiä matkoja.

      Poista
  11. Oletteko myös miettineet 616 katkaisun vaikutuksia Pakkala-Kartanonkoski-Tammisto alueelta? 614 ja 615 ovat nykyään niin täynnä, että bussit ohittavat pysäkkejä ja asiasta jopa uutisoitiin HS Vantaassa. Tilannetta ei helpota yhtään, jos kaikki 616 käyttävät ihmiset siirtyvät jo valmiiksi ylikuormittuneille linjoille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HSL:n suunnittelijat onkin palkattu Hölmölästä, jossa on tapana jatkaa peittoa ottamalla alusta peittoa ja lisäämällä pd loppuun. Linjan 616 liikenne Hakaniemen ja Jumbon, Kartanonkosken ja Tammiston seutujen välillä täytyy kuitenkin korvata vastaavalla määrällä muuta liikennettä, mutta huonommalla palvelutasolla, kun Tammiston kauppakadulta ei ole liikennettä etelän suuntaan ja Kivistöstä ei ole yhteyttä Mäkelänkadulle.

      Poista
  12. 431N ehdottomasti jatkossakin kulkemaan yöaikaan Myyrmäen ja Martinlaakson kautta! Tai sitten jokin muu linja. Eihän sieltä pääse yöllä Kivistöön mitenkään? Kaikkien työt eivät ole päivällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 431N:n reittiä piti oikaista, jotta linjaa voidaan ajaa neljällä bussilla 30 minuutin vuorovälillä. Todella monessa palautteessa ovat nousseet esille yhteydet Kivistöstä Lentoasemalle yöaikaan. Ehdotettu reitti Hämeenlinnanväylää on kompromissi, joka tarjoaa nopean yhteyden Helsingistä Kivistöön ja yhteyksiä myös pohjois-Kaivokselaan ja itäiseen Martinlaaksoon. Myyrmäen ja Kivistön väliset yhteydet yöllä valitettavasti samalla heikkenevät.

      Poista
  13. 431 ehdottomasti kulkemaan maanantaista-sunnuntaihin joka päivä ainakin kello 23.00. Juna yhteys on ihan hyvä mutta jos siihen tulee häiriöitä niin milläs pääset Helsingin keskustaan.kyllä muissakin vantaan kaupungin osissa on juna yhteyden lisäksi myös bussi linja Helsinkiin joka päivä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä toive toteutuu Hämeenlinnanväylän-Vihdintien linjastosuunnitelmassa: https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com/2019/11/viimeistelty-linjasto.html

      Poista
  14. Ajoitetaanko linjan 434 harvemmin ajettavat vuorot fiksusti junien aikatauluun nähden? Nykyisin arki-iltana P-juna on Kivistössä klo 21.48 ja bussi lähtee 21.50. Vaikka jää junasta aseman uloskäynnin kohdalla, juoksee liukuportaat ylös ja jatkaa juoksua pysäkille, niin ehtii juuri edellisen pysäkin kohdalle (30 metriä omasta pysäkistä) kun bussi lähee.Kun vuoro ajaa "joskus ja jouluna" niin palvelua voisi parantaa tässä kohden.

    Tässä linjalla on parasta pikkubussien kuljettajat (Nikkanen), he voisivat ajaa vaikka kaikki vuorot!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella hyvä pointti. Täytyypä pitää mielessä ensi kerralla ratin takana.

      Poista
    2. Nykyisissä 434:n aikatauluissa on selviä puutteita, mitkä johtuvat mm. samalla autolla ajettavien muiden linjojen tahdistustarpeista. Tämän linjastosuunnitelman myötä 434:lle lisättäisiin resursseja, joka helpottaa myös nykyistä toimivampien aikataulujen suunnittelua.

      Poista
  15. Hyvä HSL,

    Mielestäni nyt tulisi 616 pitää erillään Pakkalan/Tuusulanväylän linjoista. Mikäli resursseja on tarve vapauttaa tulisi ihan ensitilassa nyt tarkastella 614/615 spagettia mikä on aivan täysi farssi nykymuodossa. Runkolinjafiksaatiot eivät ole kaivattuja, yleensä - mutta tässä on nyt täydellinen paikka runkolinjalle. Ihmismassat pursuavat noilla linjoilla siihen malliin, että olosuhteet ovat ihanteelliset ja muutos palvelisi asiakkaita yhteyksien huononemisen sijaan. ---

    Ehdotan siis, että 614 ja 615 pätkäistään ja perustetaan uusi linja: 600 Rautatientori - Kartanonkoski - Pakkala. Päätepysäkiksi Pakkalankuja, jo jossa valmiiksi on turistibusseja parkissa. Asianmukaiset kunnolla tehdyt aikataulut ja bussit eivät ketjuunnu milloinka 5-7 min vuoroväli on liioittelua ja 10 min riittäisi. Kalustoksi D tyypin nivelet.

    Tämän jälkeen voisi keskittyä olennaiseen kun tämä asia olisi vihdoin hoidettu. 615 palvelun voisi hoitaa 617:llä lisäten sille N variaatio Rautatientorille asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 614:ää ja 615:ttä tarkastellaan tarkemmin myöhemmin tulevassa Tuusulanväylän ympäristöön keskittyvässä linjastosuunnitelmassa. Linjastosuunnitelmat katsotaan aina alueellisena kokonaisuutena, jossa kaikki alueella liikennöivät linjat ovat mukana. Näin saadaan parhaiten huomioitua eri linjojen yhteentoimivuus, esimerkiksi vaihtojen toiminta.

      Poista
  16. Onkohan linjan 434 mahdollista saada lisäpysäkkiä Keimolanmäen puoleisen liittymäparkin läheisyyteen? Keimolanmäessä niin vähän parkkipaikkoja, että auton joutuu välillä jättämään liityntäparkkiin yöksi. Kauniilla säällä pieni kävelymatka ei haittaa, mutta pimeällä ja sateisella/lumisella säällä se pistää vähän nakertamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keimolanportti-kadulle heti Hämeenlinnanväylän länsipuolelle on suunniteltu pysäkkiparia, toteutusaikataulusta paras tieto on Vantaan kaupungilla. Pysäkkitasku Kivistön aseman suuntaan onkin jo valmiina.

      Poista
  17. Jumboon pitäis päästä kivistöstä osteleen! Suora ja nopee linja, kiitos. Vaikka vaan viikonloppuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjastosuunnitelmassa esitetty linja 616 on suunniteltu palvelemaan tätä tarvetta.

      Poista
    2. Palvelisi huomattavasti paremmin, mikäli menisi alueen läpi, eikä karkaisi suorinta reittiä Tikkurilantielle.

      Poista
  18. Ymmärsinkö oikein että 431N ei kulkisi enää Riipiläntien kautta? Huom!Koivupäässäkin asuu ihmisiä, jotka haluavat viikonloppuisin yöllä bussilla kotiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kartan mukaan kulkee edelleenkin Koivupään ohi.

      Poista
  19. Jääkö Koivupää nyt pelkästään 446:sen varaan, joka kulkisi arkisin 45min välein, lauantaisin 2h välein ja sunnuntaisin ei ollenkaan????

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä pelkästään Koivupää vaan koko Lapinkylän alue. 433:a ei saa lopettaa.

      Poista
    2. Jos 433 ei kulje enää Kanniston kautta, ei Lapinkylästä ja Koivupäästä pääse vaihtamaan 431, jolla pääsee mm. Kaivokselaan. Hankaloittaisi elämää huomattavan paljon!

      Poista
  20. 434 linjaa ehdottomasti jatkettava niin, että se kulkee keskustan kautta, jolloin kauppaan olisi mahdollista päästä yhdellä bussilla. Samaten niin että sillä pääsee aurinkokivelle missä on neuvolakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! Keimolanmäen asukkaiden palvelut sijaitsevat aurinkokiven lähellä, joten tällainen linja tukisi palveluiden saavutettavuutta. Myös pienet koululaiset/ neuvolaan kulkijat hyötyisivät linjasta erittäin suuresti!

      Poista
    2. Samaa mieltä, bussi aurinkokivelle asti. Ehdotetut liikennöintiajat kelpaavat minulle

      Poista
    3. Huomioimme toiveen. 434 on Kivistön tihein linja, joten luontevan vastinparin löytäminen sille aseman itäpuolisesta linjastosta on vaikeaa -- jos linjaa jatkettaisiin karsimatta muuta linjastoa harvenisi 434:n vuoroväli samalla. Keimolanmäen kaltainen tiivis kerrostaloalue perustelee tiheää vuoroväliä.

      Poista
    4. Lisäksi bussit liikkuvat iltaisin liian harvoin Kivistön asemalta muualle Kivistön alueelle näin vuorotöitä tekevälle (kun työ vuorot loppuvat normaalityöaikojen ulkopuolella).. Saan aina pyydellä kyytiä ettei tarvitse näin syksysinkään pimeässä kulkea 30min välimatkaa asemalta kotia.. Ja jos jäisin bussia odottamaan olisin jo siinä ajassa kävellyt kotiin..

      Poista
  21. Tuleeko linjalle 576 aamuisin aikaisempaa lähtöää, ei oikein pääse Seutulan koulun kohdalta töihin Jumboon klo 06.00 alkaavan vuoroon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkkaa aikataulusuunnittelua ei ole tehty vielä tässä vaiheessa. Pienet liikennöintiaikoihin vaikuttavat muutokset katsotaan vuosittain.

      Poista
  22. Ehdotan, että linja 431 kulkisi 30 minuutin vuorovälein arkipäivien lisäksi myös arki-iltaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Onko tätä mahdollista harkita? Kiitos, että HSL on huomioinut arkipäivien ruuhka-ajat ja ehdottanut linjan 431 vuoroväliksi 10 minuuttia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 431 suunniteltiin noin Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, jonka budjetti mahdollisti tuon 10 minuutin ruuhkavuorovälin, mutta ei 60 minuuttia tiheämpää palvelua hiljaiseen aikaan.

      Poista
    2. Ihan naurettava toi 60 minuutin vuoroväli pitäisi mennä ainakin 30 minuutin välein.

      Poista
  23. Hyvä jos 446 kulkisi myös viikonloppuin ja muutenkin useammin. :)

    VastaaPoista
  24. 434 olisi hyvä päästä jatkossa kaupalle ja koululle saakka, nyt epäkäytännöllistä kun joutuu joko kävelemään tai odottamaan toista bussia.

    VastaaPoista
  25. Jos oikein laskin niin 15 bussilinjaa ja juna-asema. Sinänsä hienoa että uudella, kasvavalla alueella on yhteydet kunnossa, mutta kyllä tämä toisaalta vetää kuninkaantammelaisen aika hiljaiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voihan sitä ihmetellä, mutta Kivistössä taitaa olla myös moninkertainen väkimäärä Kuninkaantammeen verrattuna.

      Poista
    2. Toinen on tiheään rakennettu kaupunginosa ja toinen haja-asutettu suuralue. Kumpikohan tarvitsee enemmän bussilinjoja kattamaan alueen asukkaiden tarpeita

      Poista
  26. Linja 433 kivistö-martinlaakso on toiminut tähän asti, etenkin kun kulkee kanniston kautta ja nyt jatkossa ei ilmeisesti kulje sitä kautta. Ei hyvä ratkaisu. Kannistosta on päässyt suoraan yhdellä linjalla Martinlaaksoon jossa on hyvät palvelut, joita Kivistössä ei ollenkaan tarjolla. Ehdottomasti myös jatkossa tämän linjan on kuljettava kanniston kautta.

    VastaaPoista
  27. Kysynpähän vaan, että miksi ihmeessä 433 lopettaa kulkemisen kanniston ja lapinkylän alueelta? Alueelta kulkee ihmisiä töihin ja kouluun, helppo ja suora linja Martinlaakson. Ei tälläisiä muutoksia pidä tehdä. Hyvä muutos kuitenkin, että uudessa muutoksessa bussi kulkee aina Petaksen kautta. Ehdotan että 433 pysyy ennallaan ja ajaa aina Petaksen kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olemme täysin samaa mieltä muiden kommentoineitten kanssa siitä että linja 433 Kivistö- Kannisto-Martinlaakso on toiminut hyvin ja pitäisi ehdottomasti myös jatkossa kulkea Kanniston kautta. Kanniston alueelta kulkee ihmisiä kouluun, töihin, ostoksille,kirjastoon,postiin Vantaanpuistoon, terveyskeskukseen Martinlaaksoon. Linja on tärkeä suora linja Martinlaaksoon Kanniston alueelta ja voisi hyvinkin poiketa aina Petaksen kautta. Kauppakassien kanssa ei ole mukava vaihdella kulkuvälineitä tai kävellä Kivistön asemalta noin 2 km kotiin ja haluaisimme myös jatkossa suosia liikkumista julkisilla ympäristön-, taloudellisista syistä ja myös arkiliikunnan hyödyn takia.

      Poista
  28. 616 on tällä hetkellä ainoa järkevä tapa päästä julkisella liikenteellä Åbyn pienteollisuusalueelle Helsingin suunnasta. Yhteys Hakaniemestä Kivistöön on hyvä työmatkaliikenteessä, ajatus 616B -linjasta viikonloppuisin Kivistöstä Jumboon kuulostaa ihan järkevältä.

    VastaaPoista
  29. En myöskään ymmärrä tätä ajatusta. Yhteyksiä Lapinkylän suunnalta karsitaan jatkuvasti, perusteetta.
    446 vuorovälit on nykyisellään onnettomat, 433 lopetus veisi viimeisetkin mahdollisuudet suosia julkista liikennettä.

    VastaaPoista
  30. Voisko 433 bussin saada yhä kulkemaan Riipiläntien kautta? On ollut tähän asti monesti pelastus silloin kun ei muuta ole ollut..

    VastaaPoista
  31. Voisiko synkata linjan 443 paremmin junien aikataulujen kanssa? Nyt joutuu välillä odottamaan tunnin kun bussi lähtee pari minuuttia ennen kuin juna tulee.

    VastaaPoista
  32. 433 kulkemaan tulevaisuudessakin entiseen malliin! Myös viikonloppuisin 2 vuoroa tunnissa. Kiitos!

    VastaaPoista
  33. Mä kyllä oon tuon 616 bussin reittimuutoksen puolestapuhuja. Olisi ihanaa jos bussi kulkisi useammin ja muulloinkin kuin arkisin. :) Itse en liiku sillä Helsingin puolelle joten pätkäsykään ei minua haittaisi ja varsinkaan tuo Tikkurilantien reittimuutos. Toivottavasti bussi saataisiin jatkossa tosiaan kulkemaan useammin.. Nykyinenkin reittivaihtoehto kyllä palvelee minua mutta työaikojeni takia en saa kuljettua bussilla kuin max kerran viikossa. Eli vuorotyöläisellä tämä bussi on harvinaista herkkua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Ilta- ja viikonloppuliikettä kannatan minäkin 616:lle, meni linja sitten Hakaniemeen asti tai ei. Jumbon/Tammiston suuntaan olisi hyvä olla yhteydet Kivistöstä muulloinkin kuin ruuhka-aikaan arkisin. Tikkurilantien työpaikoille uusi reitti olisi myös iso apu, tämän hetkinen yksi bussi (576) kerran tunnissa illalla on liian vähän. Alueella on niin monia työpaikkoja, joissa vuorotyö.

      Poista
  34. 616 voi katkaista jos Kartanonkoski-Käpylä/Sörnäinen välille saadaan tilalle jotain. 616 on tällä hetkellä ainoa apu 614/615 linjojen surkeaan tilanteeseen.

    VastaaPoista
  35. Täällä valittaville tiedoksi, että n. puolet HSL:n rahoituksesta tulee lipputuoloista, ja n. puolet jäsenkunnilta. Koska lippujen hintojen korotus ei käy, kannattaa pyytää, että Vantaan kaupunki kaivaa lisää kuvetta.

    VastaaPoista
  36. Taas kerran erittäin iso heinennys vantaanpuiston 616 suunneteltuun reittimuutokseen. Miten ihmeset kulkevat vantaanpuistosta, vantaarinteeltä vallilaan kun suora hyvä toimiva bussiyhteys lopetetaan? Miksi hsl puuttu toimiviin ja hyvin pelaavin linjoihin jatkuvasti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 616 siirrettiin Tikkurilantien reitille Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, jossa samalla tuotiin Vantaanpuistoon ruuhkassa 10 minuutin vuoroväli linjalla 431, jolla pääsee esim. Oopperalle vaihtamaan kohti Vallilaa.

      Poista
  37. Jotenkin tuntuu siltä, että aina, kun kuulee sanan "linjastouudistus", tarkoittaa se palvelutason heikentämistä. Miksi ihmeessä kivistöläisiä palvelemaan tarkoitettuja busseja ei voida suunnitella ajamaan asuttujen alueiden läpi, jossa niillä voisi olla ihan oikeasti asiakkaitakin? Kun Ruusukvartsinkadun varrella on tihein asutus, niin miksi kaikki linjat eivät aja sitä pitkin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruusukvartsinkadun palvelutaso säilyy tässä linjastoluonnoksessa ennallaan, heikentämisestä ei ole kyse. Ruusukvartsinkadun reitin käyttö kaikilla linjoilla tarkoittaisi kiertelevyyden lisääntymistä (mm. 443 ei enää olisi kovin houkutteleva liityntäyhteys), lisäksi Ruusukvartsinkadun reitti ei palvele hyvin Vanhaa Kivistöä. Suuri osa Kivistön liikenteestä on kuitenkin Ruusukvartsinkadun reitillä.

      Poista
    2. Toki vanhan Kivistön kautta pitää tulla busseja. Sen sijaan en ymmärrä, miksi osa linjoista ajatetaan suorinta reittiä Tikkurilantielle (tai toisin päin), kun sillä alueella ei asu kukaan toistaiseksi. Esimerkkeinä 616 ja uusi 433:n linjaus.

      Poista
    3. Kivistön keskustan rakentaminen tulee painottumaan kohti Tikkurilantien käytävää, joten pyrimme tuomaan sinne vahvempaa joukkoliikennepalvelua etupainotteisesti.

      Poista
    4. Linjoja voisi uudistaa sitten, kun rakentaminen etenee oikeasti. Nyt ajatetaan busseja tyhjän alueen kautta sen sijaan, että ne voisivat palvella olemassa olevaa asutusta.

      Poista
  38. Onko Maitorppa täysin unohdettu? Linja 432 lakkautetaan, tuleeko mitään tilalle? Moreenitien (v2312) pysäkin vieressä on kaksi isoa päiväkotia (128 lasta). Jos viet lapsen hoitoon klo 8, niin bussit menevät klo 7.50 ja 8.20 - kävellen olisit jo asemalla. Nyt joukkoliikenne on suunniteltu niin, ettei täällä ilman omaa autoa pärjää. Asemalle pääsy on tehty vaikeaksi, ja kotiinkin pitäisi päästä, ja hakemaan ne lapset päiväkodista. Olisiko mitenkään mahdollista saada bussiyhteys asemalle 20 min välein klo 7.30-8.30 ja takaisin klo 16.30-17.30?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 443(K) säilyy Maitorpassa. Nyt 443(K) ja 432 on tahdistettu samoihin kouluihin, joten 432:ta ja 443(K):ta ei ole pystytty tahdistamaan kovinkaan hyvin keskenään. Eli käytännössä palvelu säilyy ennallaan, käytettävissä olevalla rahoitustasolla palvelun parantamiseen ei ole välttämättä mahdollisuuksia, etenkin kuin linjan kääntöpaikkaa on vaikea löytää Maitorpan pohjoispuolelta -- linjasta tulee väistämättä pitkä ja siten kustannuksiltaan kallis.

      Poista
  39. Runkolinja 530 Länsi vantaalta Tikkurilaan asti tai Tammistoon. Pääsis ESpooseen nopeammin ja toisi jumboon ja Tikkurilaan kaukojunilla suoran linjan ja voisi korvat linja 571

    VastaaPoista
  40. 971 linjalle enemmän vuoroja, voisi olla jopa runkolinja! ja jatkaa Nikkilään asti.

    VastaaPoista
  41. Onko tarkoitus muuttaa 444T vuoroväli 120 minuuttiin nykyisestä 60 minuutista aamuisin ja iltapäivisin? Miten siinä tapauksessa hoidetaan Tapolan koululaisten kulkeminen Seutulan, Kanniston ja Aurinkokiven kouluihin? Ovatko koulut olleet mukana vuorovälien suunnittelussa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 444T säilyy ennallaan. Linjalla on vuoroja koulujen alkamis- ja päättymisaikojen mukaan. Korjaamme vuorovälitaulukkoa. 444T:n kaltaisten linjojen aikataulusuunnittelussa koulupäivät ovat merkittävin ohjaava tekijä.

      Poista
    2. Hyvä, että linja 444T säilyy. Koululaisten lisäksi linja kun tarpeen muille Seutula-Riipilä asukkaille asioille pääsemiseksi Kivistöön ja siitä eteenpäin. Linjojen 445 ja 576 pysäkeille kun kävelymatka paikoin liian pitkä.

      Poista
  42. Jos Maitorpasta siis poistetaan yksi linja eikä palvelu "käytännössä" huonone, niin onko siis liikaa pyydetty, että töihinmeno (7.30-8.30) ja paluuaikaan (16.30-17.30) lisätään yksi vuoro, niin että liikennöintiväli olisi edes jotenkin kohtuullinen 20min? Tämä suunnittelu pakottaa kaikki taloudet hankkimaan kaksi autoa ja vastaavasti vähentää joukkoliikenteen käyttöä. Ja nuo autothan sitten ajavat Kivistön asemaa kauemmaksi. Jos rakennetaan kehärata, niin olisi kiva että olisi edes jokseenkin järkevä syöttöliikenne junalle, niin että siitä olisi jotain hyötyä. Maitorppaan viedään 120 lasta päiväkotiin pääsääntöisesti joka arkiaamu klo 8, mutta teitä ei kiinnosta tarjota vanhemmille toimivaa bussiyhteyttä junalle. Sen sijaan kannustatte yksityisautoiluun. Go HSL!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruuhka-aikaan vuorojen lisääminen aiheuttaa bussimäärän (nykyisin 12) lisäystä, sillä ruuhka-aikaan kaikki bussit ovat käytössä. Palvelutason parantaminen ruuhkien ulkopuolella on huomattavasti edullisempaa kuin ruuhka-aikaan, sillä liikenteen kustannuksista iso osa tulee liikenteen hoitamiseen tarvittavasta kalustomäärästä.

      Poista
  43. 433 reittiä ei pitäisi typistää, jatkossakin ehdottomasti kulku Kanniston kautta! Ei voi enempää huonontaa Riipiläntien linjoja!

    VastaaPoista
  44. Pääasia, että Jumboon olisi hyvät ja nopeat yhteydet Kivistöstä. Toiveena myös se, että Kivistön sisäistä bussiliikennettä parennettaisiin siten, että se on aikataulussa. Monesti odottanut bussia Rubiinikehän pysäkillä tai Maitorpassa, eikä bussi ole tullut vaikka aikataulun mukaan olisi pitänyt tai sitten bussi on tullut joko huomattavasti etuajassa tai liian myöhään, jolloin myös junasta myöhästyy.

    VastaaPoista
  45. 576 ja 446 ajavat Seutulasta aamuisin peräkkäin Kivistöön. 446 lähtee Kesäkylästä 7.00 ja 576 on Kesäkyläntien pysäkin kohdalla 7.05, sama homma taas 7.30. Ja sitten mennään peräjälkeen Seutulan läpi. Lisäksi täältä Seutulastakin olisi kiva joskus lähteä yöelämään. Katriinantien varteen tulee Kivistöstä vika bussi 23.00. Voisiko olla yöbussi joka ajaisi vaikka Kivistöstä esim. Tikkurilantie-Katriinantie-Riipilä, edes kerran yössä��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama toive kesäkylästä. Ennen pääsi keskustasta yöbussilla katriinan sairaalalle, nyt jos on kaupungissa myöhempään niin taksi on ainoa kulkupeli jolla pääsee kotiin. Pe / La iltoihin "yölinja" Kivistöstä Seutulan suuntaan olisi hyvä, myös siis tänne kesäkylän hollille, esim. Katriinantien varteen.

      Poista
    2. Sama toive Reunasta yöbussi reunaan saakka edes pe la.
      Olemme hankkineet jo kaksi autoa koska puolentoista tunnin työmatka vantaan sisällä per suunta viikolla on liikaa. Itävantaalle ei pääse järkevästi edes ruuhkaaikoina

      Poista
  46. 434 toivoisin jatkavan asemalta aurinkokiven koululle asti. Pääsisi kauppaan ja lapset kouluun yhdellä bussilla. Ei asemalta mahdoton matka ole kävellä, mutta se helpottaisi isojen ostosten kanssa kulkemista ja lasten koulumatkaa keimolanmäestä.

    VastaaPoista
  47. Mitenkä kustaanmäestä kuljetaan jumbolle päin, jos ainoa ohimenevä linja poistuu? Useat kummimkin kulkevat kivistöön ja tammistoon 616 linjan avulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjalla on ollut todella vähän matkustajia Kustaanmäen pysäkkejä käyttämässä. Nyt syksyllä ennätys on kolme matkakorttileimausta yksittäisellä vuorolla. Vaihdollinen yhteys 431:n tai 433:n avulla mahdollistaa tämän yhteyden.

      Poista
  48. 444t Älkää unohtako koululaisia, junia menee 10min välein arkisin koululaisten aikaan joten aikuiset kyllä juniin ehtivät, mutta vaikka aiemmissa kommenteissa voisi päätellä niin ei kaikkien koulujen alkamisaikoja ole ollenkaan huomioitu! 8 aamuina arvioitu pysäkkiaika muutama minuutti koulun alkamisen jälkeen ja 9 aamuina ei lähimainkaan ehdi. Ei ole kiva että lapset 'oppii' myöhästynään koulusta. Voisiko nuo kaikkien koulujen aikataulut huomioida suunnittelussa. Myös huomioida että Aurinkokiveen matkustaa nyt paljon lapsia Seutulan pikku kylistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 444T:n aikatauluja korjataan vuodenvaihteessa, jotta tämä ongelma poistuu. Vastineeksi Seutulan kouluun menevät joutuvat odottamaan hieman pidempään, linja on tahdistettu molempiin kouluihin.

      Poista
  49. Linjojen 443 ja 448 yhdistämiseen tulee kiinnittää paljon huomiota. Nyt palvelua asemalta ruuhka-aikaan ei ole kuin 2 kertaa tunnissa, linjat kulkevat peräkkäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 448:n aikataulusuunnittelua auttaa se, ettei sitä tarvitse tahdistaa kouluihin, joka nyt aiheuttaa linjojen 443 ja 432 peräkkäin ajon Vanhassa Kivivstössä. Eli pyrrimme siihen, ettei bussit aja peräkkäin, yhteydet tarjotaan eri junille linjoilla 443 ja 448.

      Poista
  50. 616 viikonloppuliikenteen lisääminen olisi hyvä juttu, koska Kivistöstä olisi hyvä päästä Jumboon asioimaan viikonloppuisin. Itse käytän Kivistö-Jumbo ja Kivistö-Tammisto väliä tuolla linjalla.
    Jos 433:n Kanniston lenkki korvataan uudella 448:lla, kattaa se liikkumistarpeeni välille Kivistö-Vanha Kivistö. Toki silloin postiin meno hankaloituu. Yleisesti 433:n Kanniston lenkin poisto sujuvoittaa linjan kulkua varmasti.

    VastaaPoista
  51. Ehdottomasti tarvittaisiin suora ja nopea linja Kivistöstä Helsingin keskustaan työmatkaliikennettä varten. Linjan tulisi ajaa suoraan Hämeenlinnanväylää ja Mannerheimintietä poikkeamatta minkään muun lähiön kautta. Esim. nykyinen 431 kestää työmatkalaiselle aivan liian kauan, kun se kiertää Vantaanlaakson ja Silvolan kautta. Moni on töissä Mannerheimintien varrella ja tämmöinen nopea linja palvelisi erinomaisesti työmatkalaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. U-linjat 455-465 kulkevat jatkossakin suorinta reittiä Helsinkiin, näille linjoille ei ole näköpiirissä merkittäviä muutoksia. Linjojen yhteinen vuoroväli on ruuhka-aikoina melko tiheä.

      Poista
  52. Nykyinen 433 ehdottoman tärkeä kun kulkee riipiläntietä ja kanniston kautta. Ei muutoksia tähän.

    VastaaPoista
  53. Koivupäästä sekä Kivistöstä paremmat kulkuyhteydet bussilla Myyrmäkeen ja Jumboon! Saisiko myös Koivupäässä sijaitseville pysäkeille aikataulut näkyviin kun eivät vahukset aina osaa käyttää reittiopasta eivätkä edes välttämättä omista/käytä internettiä.

    VastaaPoista
  54. 576 olisi hyvä jos se tekisi "mutkan" Katriinan sairaalan pihan kautta.Ei varmasti veisi montaa hetkeä kauemmin. Moni iäkäs ihminen käyttää kyseistä linjaa ja varsinkin talvella näin ehkäistään "liukkailla luistelu". Näin ollen turvallisempi ja selkeämpi kulkeminen olisi ikäihmisille helpompaa,kun Tikkurilasta pääsee suoraan yhdellä kulkuvälineellä sairaalan pihaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bussin 576 koukkaus Katriinan sairaalan pihaan olisi helpotus myös monelle pienelle koululaiselle, jotka kulkevat Seutulan kouluun. Toisaalta taas lisääntyvä (ison) bussin liikenne heikentää piha-alueen turvallisuutta, kun siinä parkkeerataan sairaalaan menevien ihmisten autoja, koululaiset ja päiväkotilapset kulkevat yksin tai vanhempineen jne.

      Poista
  55. 616 katkaisu tammistoon on mielstäni hyvä, jos sillä saadaan laajemmat liikennöintiajat ja/tai tiheämpi vuoroväli. Lisäksi reittimuutos Viinikkalassa todella hyvä, sillä alueella on todella paljon vuorotyötä eikä 576 yksinään ole tarpeeksi palvelemaan eri työpaikkoja

    VastaaPoista
  56. Hei, miten olisi jos 616 ajaisikin Kivistön ja Kanniston läpi, josta Riipiläntien kautta Tikkurilantielle. Tällöin se korvaisi poistuvan 433:n lenkin, eikä myöskään 448:aa tarvitsisi perustaa ollenkaan. Sillä Tikkurilantien viimeisellä pätkällä Kivistön aseman läheisyydessä ei tosiaan ole tällä hetkellä muuta, kuin metsää, eli siinäkään mielessä ei haittaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ehdotuksesta! Tutkimme tätä vaihtoehtoa kommentointikierroksen jälkeen. Nopeasti mietittynä hyötynä olisi suorat yhteydet Jumboon laajemmalta alueelta, haittana pidempi matka-aika Kivistön asemalta ja heikoksi jäävä palvelu Tikkurilantiellä, jonne asuntorakentaminen tulee keskittymään 2020-luvulla.

      Poista
    2. Asuntorakentaminen ei tule pelkästään keskittymään tuolle alueelle ja siltä alueelta on varsin lyhyt matka kävellen asemalle tai liikenneympyrään Tikkurilantielle josta linja kulkisi. Toisin kuoin Lapinkylästä. Lisää kaavoitettua asuntorakentamista on paljon tulossa myös Lapinkylän alueelle.

      Poista
    3. Juuri näin. Kyseisellä alueella ei vielä ole edes kaavaa, rakentamatonta kaavavarantoa on useiksi vuosiksi ja linjasto ehditään uudistamaan vielä kertaalleen sitten, kun asuntoja aletaan oikeasti rakentamaan.

      Poista
  57. Kiitos, että suunnitelmissa on linjojen 431 ja 434 vuorovälien tihentäminen. Helpottaa ainakin allekirjoittaneen työmatkoja.

    VastaaPoista
  58. Lapinkylästä pääsee nykyisin ruuhka-aikaan n.20min välein bussilla, kun voi vaihdella meneekö 446 vai 433:lla. Nyt esitätte lopettavanne 433 kulkemisen Riipiläntietä ja lisäävänne vuoroja 466:lle. 466 pitäisi siis kulkea ruuhka-aikaan 3 krt tunnissa ja viikonloppuisin tunnin välein, jotta palvelutaso pysyisi samana kuin nyt. Ja nykyäänkin julkisilla kulkeminen vaatii suunnittelua, jotta pääsee juna-asemalta kotiin..Ajettaisiinko 446 edelleen pienellä autolla? Miten siihen mahtuisi rattaita kyytiin ruuhka-aikana? Isompi auto on taas epäkäytännöllinen Koivupään muutenkin kapealla tiellä ja kääntöpaikalla. Kovin pitkäksi tulee odotusaika koululaisillakin, jos myöhästyvät aamulla bussista ja seuraava bussi menisi vasta 45 min päästä... Toivottavasti ette huononna enää yhteyksiämme täältä, kun ei Lapinkylän juna-asemastakaan ole vielä mitään tietoa, milloin tulee.

    VastaaPoista
  59. 616-linjan käyttäjänä harmittaa uudessa suunnitelmassa oleva muutos, jonka myötä linja ei enää kulje kehä kolmosta pitkin. Tuleekohan Sörnäisten ja kehä kolmosen välille joku toinen suora yhteys, jota voi hyödyntää työmatkailussa? Jos ei, muutos hankalaoittaa työmatkustusta aikalailla.

    VastaaPoista
  60. Voi ei! Älkää muuttako 616-linjaa! Tämä on ainut järkevä yhteys työmatkalle tammiston kauppatielle.
    Muutoksen jälkeen en työpaikalle pääsisi enää ilman vaihtoa, jotka lisäävät matkan kestoa ja epäluotettavuutta melkoisesti. Varsinkin 561-linja on usein juuri sopivasti myöhässä aviapoliksen-asemalla, josta seuraa täysi 8-9 minuutin odottelu seuraavaan junaa. Ja odottelu on tietysti epämukavaa kylmillä pysäkeillä ja asemilla, varsinkin talvella. Vaihdot junan ja linjauton välillä ei vaan toimi läheskään niin sujuvasti niin päätöksien tekijät ajattelevat.

    Ajattelin ensin, että muutos parantaisi Kivistön seudun liikennettä, mutta nythän tässä on käymässä aivan päinvastoin :(

    VastaaPoista
  61. Lisäksi Kivistöön pääsy Helsingin keskustasta yöaikaan on todellakin aina huoli, jonka olen huomannut vaikuttavan myös omaan liikkumiseen. Toivottavasti asiaan on tulossa parannusta.

    VastaaPoista
  62. 616-linjan tulisi ehdottomasti pysyä nykyisellä reitillään! Tämä on ainut linja joka kulkee Länsi-Vantaalta suoraan Sörnäisiin, eikä korvaavaa linjaa ole. Vietän kyseisessä bussissa joka arkipäivä 2h, välillä Vantaanpuisto/Piispankylä - Sörnäinen! Nykyinen reitti palvelee runsaasti koululaisia (3 koulua matkan varrella) sekä nimenomaan työssä käyviä ihmisiä, bussit ovat aina täynnä! Viikonloppu liikenteelle ei ole käyttöä tai voin itse olla ilman sitä. Ilman tätä kyseisestä nopeaa 616-bussilinjaa minun vaihdosta venyvät työmatkat pidentyisivät 3h:iin päivässä! Vantaanpuistossa asuu muutama tuhat ihmistä, meillä on viety jo palvelut ja nyt nähtävästi meiltä viedään julkiset reittiliikenteet pois. Maalaisjärkeä linjasuunnitteluun! Nykyinen 616 reitti on paras!

    VastaaPoista
  63. Linjan 446 vuorojen lisäys myös päiväaikaan ja lauantaille on erittäin hyvä uudistus. Kesäkylästä ja Kesäkylään kulkeminen on ollutkin haastavaa julkisilla juuri päiväaikaan ja viikonloppuisin. Aamuliikenne on ollut toimiva koululaisille mm. Seutulan kouluun (lähtöajat 8:00&9:00, kun koulu alkaa 8:20/9:20).

    Huomioitavaa, että bussivuorojen lisääntyminen tulee olemaan kesäkyläläisille mieluinen uudistus, mutta niiden käyttö varmasti lähtee käyntiin hitaasti, sillä suurin osa asukkaista on joutunut ja tottunut aina varautumaan oman auton käyttöön. Älkää siis tehkö nopeita käyttöön perustuvia johtopäätöksiä linjojen uudistuksista. Vaikka Kesäkylän (Koivikon) alue on historialtaan vapaa-ajanasuntoalue, on siellä paljon vakituisia asukkaita, ja on sinne vuosien saatossa luvitettu paljon uudisrakennusta ja alueen rakennuskanta uusiutuu. Näin ollen myös vakituisten asukkaiden määrä lisääntyy ja bussilinjan tarve ei ainakaan tule vähenemään.

    Viikonloppujen, varsinkin sunnuntain osalta kulkeminen esim. Kivistöstä Kesäkylään tulee edelleen olemaan linjan 576 varassa. Bussin ja junan aikataulujen kyttääminen linjan 576 tunnin vuorovälillä sunnuntaina on raastavaa. Eikö vuoroväliä pystyisi tihentämään? Toivottavasti bussin lähtöajat sunnuntaisin Kivistön asemalta tahdistetaan sekä i- että p-junien mukaan, ettei siihen kerran tunnissa lähtevään yhteen bussiin tarvitse juosta kieli vyön alla.

    VastaaPoista
  64. 445 iltaliikenteestä nypätty taas vähän pois, viimeinen lähtee klo 23.19. Ennen vanhaan kun oli linja Elielin aukiolle, pääsi vielä 01.00 jälkeen kotiin, nyt ei enää pitkään aikaan. Vaihdot 445>431 vaikeita molempiin suuntiin, 14km matka omalla autolla esim. kaivokselaan kestää 17minuuttia, bussilla 58-77minuuttia, Kivistössä odottelua n.30 minuuttia. Ei ihme että oman auton käyttö lisääntyy Reunan suunnassa ausuvilla.

    VastaaPoista
  65. 446:sen osalta täältä kesäkylän suunnasta myös toive, että linja kulkisi kahteen suuntaan. Iltapäivällä ei pääse kesäkylästä mitenkään järkevästi katriinan sairaalaan suuntaan. Voisiko 446/447 ympyrää ajaa bussit molempiin suuntiin? Tukisi myös Koivupään toivetta päästä iltapäivällä katriinan sairaalalta koivupäätä kohti? Ja koululaisten iltapäivän harrastuksia kun pääsisi kesäkylästä takaisin seutulan koulua / katriinan sairaalaa tai lähemmäs königstedia bussilla omatoimisesti kulkemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjat 446 ja 447 muodostavat parin. Ruuhkaa vastaan ajetaan tyypillisesti reittiä 447, joka on nopeampi siirtoajo takaisin Kivistön asemalle. Lisäksi 447 palvelee Viinikanmetsän työpaikka-yhteyksiä siinä samassa. Tästä on tullut kuitenkin useita palautteita, katsomme tämän 446-447-linjaparin toimintaa tarkemmassa suunnittelussa.

      Poista
  66. Suora linja keimolanmäki-keskusta/jumbo. Keimolanmäen huono parkkipaikoitus pakottaa ihmiset käyttämään julkisia. Itse en ole vielä kertaakaan päässyt käyttämään keimola-kivistö linjaa arkiaamuisin, kun vuorot ei mee yhteen u-linjojen kanssa. Turhan pitkiä matkoja pitää päivittäin kävellä. Nyt jotain helpotusta meille keimolanmäessä asuville!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 434 on ensisijaisesti pyritty tahdistamaan juniin. Suunnitelmassa esitetty vuorovälin tihennys helpottaa vaihtoja myös U-busseihin. Suoran linjan vuorovälistä muodostuisi hyvin pitkä käytettävissä olevalla rahoituksella, joten tiheästi kulkeva liityntälinja tarjonnee paremmat yhteydet.

      Poista
  67. Linjan 616 vuoroväli kiinnostaa, taulukossa se on merkittu ruuhka-aikoina 30min. ja se on aivan liian pitkä. Hyvä vuoroväli olisi 15min. Muina aikoina voisi olla 30min.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuoroväli on kustannuskysymys, nykykustannustasolla juuri tuota paremmaksi ei päästä, ilman että alueen muusta liikenteestä karsittaisiin.

      Poista
  68. Jos linja 432 lakkautetaan niin millä pienet koululaiset pääsevät Kirkkasta Kivistöön ja toisinpäin? Ilmeisesti täytyy haaveet toisesta autosta luopumisesta ja julkiseen liikenteeseen siirtymisestä unohtaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kouluyhteydet taataan jo perusopetuslain nojalla -- jos joukkoliikenne ei palvele ja koulumatka on pitkä tai vaarallinen, koululaiset kuljetetaan taksilla.

      Poista
    2. Mutta harmi silti jos palvelut heikkenee. Tänne pussinperälle on juuri muuttanut lisää lapsiperheitä ja muutaman vuoden päästä julkisen liikenteen käyttäjiä olisi kasvava joukko. Pitäisi jälkikasvua opettaa käyttämään joukkoliikennettä mutta nyt siltä ollaan viemässä pohja pois.

      Poista
  69. Olisi mahtavaa, jos linja 434 kulkisi edes yhden lisävuoron aiemmin ja myöhemmin nykyiseen aikatauluun verrattuna. Vuorotyöläistä tällainen muutos helpottaisi huomattavasti.

    VastaaPoista
  70. Bussin 616 reittimuutos on erittäin harmillinen. Se on ainoa reitti, joka palvelee Hakaniemestä tulevia ihmisiä, jotka ovat töissä Kehä 3:en varrella ilman ylimääräistä vaihtoa. Nykyisillä aikatauluilla vaihdot 572 ja 574 busseihin ovat hankalia Osuustiellä ja Vantaanportin kohdalla. Mikäli meinaatte siirtää 616 linjaa kulkemaan Tikkurilantielle, olisi tärkeää, että huolehditte jouhevan vaihdon Kehä 3:sta pitkin kulkeviin busseihin (572, 574) etenkin ruuhka-aikaan. Vuoroväli tulisi olla tiheä aamulla ja iltapäivällä.

    VastaaPoista
  71. Samaa mieltä 616 linja muutos ei ole järkevää. Se on ainoa linja, jolla pääsee Hakaniemestä pitkin Tuusulanväylää kohti Kehä 3:sta, ilman turhia aikaa vieviä vaihtoja. Kehällä paljon työpaikkoja ja lisää tulee koko ajan. Aiotteko korvata linjan toisella suoralla yhteydellä Helsingistä, joka palvelee työmatkalaisia Kehä 3:sen varrella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kehä III:lle on suunniteltu Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa 10 minuutin vuorovälin yhteys Aviapoliksen asemalta.

      Poista
    2. Linjalle voi vaihtaa myös Jumbolla esim. linjoilta 614 ja 615, jolloin matkan voi tehdä AB-lipulla.

      Poista
  72. Itse pääsen Kivistöstä Mäkelänkadulle ainoastaan bussilla 616 ja sekin tulee 40 minuutin välein, mikä on erittäin pitkä aikaväli.
    Ei muutosta tähän reittiin pliis hei! Miten ihmiset voisivat sitten päästä haluamiinsa paikkoihin??

    VastaaPoista
  73. 444 ja 444T linjat ok mutta aikatauluja tulee muuttaa siten, että koululaiset pääsevat Kivistöön kouluun ja koulusta pois bussilla ja nykyinen autolla vienti rumba kaikille Reuna / Riipilä/ Seutulan oppilaille jää pois. Eli: Nyt bussi lähtee Riipilästä 7:45 ja on Aurinkokiven koululla 8:17 ja koulu alkaa jo klo 8:15 - eli muutettava aiemmaksi. Nyt bussi lähtee Riipilästä jo 8:45 ja on Aurinkokiven koululla 9:16, ja koulu alkaa jo 9:00 - eli muutettava aiemmaksi. Iltapäivällä tarpeen vain yksi muutos, eli kun koulu loppuu klo 15, niin seuraava bussi lähtee Kivistöstä vasta 15:50, eli muutettava klo 15:15 - 15:20 lähteväksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 444(T):n aikatauluja korjataan vuodenvaihteessa.

      Poista
  74. Linjaa 616 ei missään nimessä saa katkaista tammistoon. Etenkin arkiaamuisin Pakkalasta Helsinkiin menevät bussit ovat niin tuskaisen täysiä ja huonosti ajallaan ettei niiden varaan voi laskea töihin ajoissa ehtimistä. 616 on eded jokseenkin aikatauluissa pysyvä bussi jonka kyydissä ehtii luotettavasti Vallilaan. Olisko mahdollista että linja tosiaan menisi edes vallilaan asti josta on hyvät jatkoyhteydet eri suuntiin. Monet koululaiset menevät linjalla aamuisin myös Käpylään ja Vallilaan lukioon ja ammattikouluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vallilan tasolta ei löydy soveltuvia päätepysäkeitä linjalle, joten Mäkelänkadulle ajettaessa käytännössä Hakaniemi, Rautatientori ja Kalasatama ovat ainoat realistiset vaihtoehdot päätepysäkeiksi. Linjojen 614 ja 615 ongelmat ovat tiedossa, niihin pyritään löytämään ratkaisuja Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa.

      Poista
  75. Linjan 616 pätkäiseminen Tammistoon on katastrofaalisen huono idea. Ruuhka-aikana linja on pelastus työmatkoille itäisestä kantakaupungista Vantaan teollisuusalueelle. Muut Tuusulanväylän linjat ovat ruuhka-aikana tupaten täynnä ja kehäradan junissakin matkustetaan välillä kuin sillit purkissa. 616 helpottaa näiden kapasiteettiongelmia ja tarjoaa lisäksi monille kätevän suoran yhteyden ilman vaihtoa. Tikkurilantieltä/Kehä kolmoselta vietiin jo todella kätevän yhteyden tarjonnut 632 pois aikaisemmin.

    Ehdoton peukku sille idealle, että 616 kulkisi Hakaniemeen (tai vaikka sitten Kalasatamaan) nykyisten liikennöintiaikojensa puitteissa jatkossakin. Muina aikoina voisi sitten liikennöidä tuo ehdotettu 616B.

    Ilmeisesti jonkinlainen Tuusulanväylän linjastosuunnitelma ollaan tulevaisuudessa tekemässä? Ainakin olisi tärkeää, että 616 jatkaisi nykyisessä muodossaan siihen asti, kunnes 614/615 ongelmiin keksitään jokin ratkaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 616 jatko Kalasatamaan olisi loistouudistus. Samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa linjaan suunniteltujen muutosten haitallisuudesta Helsingin työmatkalaisille.

      Poista
  76. Mitenkäs vestran liikenne? Sieltäkö tulisi vain 443 joka kulkee myös arkisin ruuhka-aikaan tunnin välein? Tällä hetkellä kulkee esimerkiksi aamuisin puolen tunnin välein mikä on kohtuullinen aika, toisin kuin tunnin välein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 443 ja 443K jatkavat suunnitelmassa aivan nykymallin mukaisesti -- ruuhkasuuntaan K-vuoroja palvelemaan Luhtaanmäkeä. Vuorovälitaulukko on valitettavan huono muoto kuvata 443(K):n tarjontaa.

      Poista
  77. 616 linjan muutoksen suunnittelu huolestuttaa suuresti näin Tuupakassa töissä käyvää. Ensin katosi linja 632, kehärata ei tuonut suunniteltua asemaa Aviapoliksen ja Vehkalan väliin, ja nyt tämä. 616 on tällä hetkellä ainoa keino päästä aamulla kello kuuteen töihin ilman että joutuisi varaamaan paria tuntia muutaman kilometrin matkaan. Toki mukavaa että uuden vyöhykehinnoittelun myötä työmatkat onnistuneet AB-kortilla, nyt tämäkin etu olisi katoamassa jos linja siirtyisi Tikkurilantielle C-vyöhykkeelle. Raha ei tosin tässä ole huolenaihe vaan se että jotenkuten järkevästi pääsisi vielä liikkumaan työn ja kodin väliä.

    VastaaPoista
  78. Kuten kävin paikalla maanantaina keskustelemassa, 432 linjan lakkautus on huono idea. Parin vuoden päästä on Kirkantieltä useampi tuore koululainen bussikuljetuksen tarpeessa. Lähikouluun ei ole ihan 5km (joka on raja taksikuljetukselle), joten on olemassa riski, ettei taksikuljetusta kaupungilta saakaan, vaikka Kirkantie onkin kapea ja ilman piennarta. Oli myös tilaisuudessa puhetta, että tarve olisi päästä lähinnä Kivistöön, ei niinkään Martinlaaksoon asti. Olemme laittaneet aiemmin palautetta nykyisistä aikatauluista, jonka takia meidän koululainen ei pysty bussia käyttämään. Joten aikataulujen olisi hyvä olla suunniteltu Kivistön koulujen aikataulujen kanssa. Tämän aikataulumuutoksen voisi tehdä jo nyt ennen linjastomuutosta (varsinkin aamun aikatauluihin!). Tällä hetkellä on noin kymmenkunta koululaista kulkemassa kouluun Kirkantieltä. Voisiko suunnitella linjan yhdistämistä esim Vestran tai Keimolanmäen linjoihin?

    VastaaPoista
  79. Meillä itsellämme ei ole vielä kouluikäisiä, mutta mitä muilta Kirkkan aluellaa asuvilta olen ymmärtänyt niin linjan 432 aikataulut eivät palvele tällä hetkellä koululaisten aikatauluja. Muutaman vuoden sisällä meillä, ja usealla muullakin alueella asuvalla lapsiperheellä, tulee ajankohtaiseksi nimenomaan Kirkkan ja Kivistön väliset koulumatkat. Koulumatka ei ole yli vaadittua 5km jotta oikeus koulutaksiin toteutuisi. Vaikka itse linjaa 432 ei pystyttäisi sellaisenaan säilyttämään niin jonkin näköinen linjasuunnitelma jossa huomioidaan alueelta koulun ja kodin välillä liikkuvat lapset olisi ensisijaisen tärkeää.

    VastaaPoista
  80. Kiitos kommenteista! Kommentointi on nyt päättynyt, alamme valmistelemaan muutoksia tähän linjastoluonnokseen kommenttien pohjalta.

    VastaaPoista