maanantai 23. joulukuuta 2019

Kiitos kommenteista linjastoluonnokseen!

Kivistön linjastoluonnoksen kommentointi päättyi eilen sunnuntaina 22.12.2019. Luonnos keräsi noin 120 kommenttia ajalla 4.12.–22.12.2019. Suuri kiitos kaikille kommentoijille!

Suurin osa kommenteista kirjoitettiin tänne blogiin. Tämän lisäksi saimme palautetta Facebookin ja HSL:n palautejärjestelmän kautta. Lisäksi vastaanotimme palautetta 16.12. järjestetyssä asukastilaisuudessa asukastila Rubiinissa.
Bussi linjalla 434 saapumassa Vauhtikujan pysäkille Keimolanmäessä
Linjalle 434 esitetään nykyistä tiheämpää vuoroväliä, mutta ei reittimuutoksia

Saimme paljon myös positiivista palautetta, mutta keskitymme tässä asiakkaiden esille tuomiin suunnitelman kehitystarpeisiin. Ohessa kooste keskeisistä saamamme palautteen aiheista:

616:n reitti Jumbolta etelään

 

  • Mielipiteet jakautuivat n. 30%-70% sen osalta, pitäisikö 616 katkaista välille Kivistö-Tammisto ja siten säästyvillä  varoilla lisätä linjalle laajat liikennöintiajat ja viikonloppuliikenne. Linjan jatkamista ruuhkalinjana kantakaupunkiin tuki isoin osa palautteen antajista.
  • Arvioimme linjastokokonaisuutta vielä palautteiden ja liikkumiskyselyn tuloksien avulla, todennäköisesti 616:lle tullaan tekemään jokin muutos seuraavaan luonnokseen.

 

616:n reitti välillä Kivistö-Jumbo

 

  • Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa esitetty reitti, että linja kulkisi Kivistöstä suoraan Tikkurilantielle ja sieltä Aviapoliksen aseman kautta Jumbolle ja jatkaisi nykyistä reittiään sai tämän suunnitelman yhteydessä melko paljon palautetta.
  • Tikkurilantien reitti sai sekä positiivisia että negatiivisia palautteita. Tikkurilantien reitti mahdollistaa tasavälisen ja tiheän palvelun Tikkurilantien työpaikka-alueen ja Aviapoliksen juna-aseman välillä yhdessä linjan 576 kanssa.
  • Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa palvelu Kehä III:llä tihenisi nykyisestä, ruuhka-aikaan linjojen 583(K) ja 584 yhteisenä vuorovälinä on 10 minuuttia. Näille linjoille voisi vaihtaa joko Vantaankoskella, Jumbolla tai Aviapoliksessa.
  • Åbystä ja Kustaanmäestä poistuisi palvelu, mutta sieltä on kohtuullinen kävelymatka Vantaanreitin ja Vantaanpuistontien risteykseen, josta on tiheät yhteydet linjoilla 431 ja 433.
  • Saimme ehdotuksen, että 616 ajaisi Kivistöstä Kanniston kautta Riipiläntielle ja siitä Tikkurilantielle. Tämä poistaisi tarpeen perustaa linjan 448, jolla voitaisiin säästää hieman kustannuksissa ja lisätä vuorotarjontaa. Tutkimme tämän mahdollisuuksia jatkosuunnittelussa.

 

Lapinkylän palvelu Riipiläntiellä

 

  • Riipiläntielle jäisi suunnitelmassa linja 446, jonka liikennöintiaikoja laajennettaisiin. Tällä vastattaisiin Koivupäästä tulleisiin toiveisiin, että alueen sisällä liikennöitäisiin useammin.

 

Yhteydet Kirkkaan

 

  • Kirkan yhteydet puhuttivat asukastilaisuudessa. Kirkan kylältä on tullut päivittäin bussiin noin 0-3 matkustajaa, joka ei perustele säännöllistä joukkoliikennepalvelua alueelle. Linjan aikataulut on jouduttu sovittamaan pääosin Mårtensdal skolanin tarpeisiin, joten linja ei kovinkaan hyvin palvele yhteyksiä Kivistön keskustaajaman kouluille.
  • Kirkan asutuksen länsireunalta on linjastoluonnoksen mukaisessa tilanteessa 2 km lähimmälle bussipysäkille, joka vastaa monia muita saman kokoisia Kivistön suuralueen asutuksia, kuten Kongontien aluetta Vestrassa ja Peräjänkulmaa.

 

Linjan 444(T) aikataulut

 

  • Linjan 444(T) aikataulut saivat paljon palautetta. Aikatauluja tullaan korjaamaan vuodenvaihteen jälkeen. Linjan osalta haasteena on Seutulan ja Aurinkokiven koulujen alkamisajat, jotka eivät mahdollista samalla vuorolla molempien koulujen palvelemista täydellisesti. Nykyisillä alkamisajoilla Seutulaan jää odotusaikaa ja Aurinkokivelle saavutaan ikävän myöhään.
  • Tämän linjastosuunnitelman yhteydessä 444(T):lle ei esitetä merkittäviä muutoksia. Aikataulusuunnittelu tehdään vuosittain.

 

Pysäkkitoiveet (monia toiveita)

 

  • Kivistön alueella pysäkeistä vastaa Vantaan kaupunki (kadut) tai Uudenmaan ELY-keskus (valtion omistamat tiet). Vantaan kaupungilla on selvästi isompi rahoitus pysäkkien peruskorjaamiseen, joten katualueella pysäkkiasiat ovat pääosin kunnossa. Valitettavasti suurin osa esitetyistä ongelmista on valtion tieverkon puolella, minkä pysäkit kärsivät alirahoituksesta. Viemme kuitenkin palautteitanne eteenpäin pysäkkiverkosta vastaaville.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.