perjantai 3. huhtikuuta 2020

Kivistön viimeistelty linjasto

Linjastoluonnokseen saimme paljon kommentteja blogissa, palautteina ja asukastilaisuudessa. Kommenttien pohjalta olemme laatineet luonnokseen muutoksia. Tämä linjasto tullaan esittämään HSL:n hallitukselle hyväksyttäväksi. Uuden linjaston on suunniteltu käynnistyvän elokuussa 2022.

Olennaisimpana muutoksena on linjan 616 reitin siirtäminen Kanniston läpi ja tälle päällekkäisen linjan 448 poistaminen. Linjan 616 reittimuutos helpottaa asiointiyhteyksiä Jumboon Kivistön tiheimmin rakennettujen alueiden läpi.

Koko linjastoluonnos ulkoisessa karttapalvelussa. Huom! vuorovälit puuttuvat palvelusta, linjojen vuorovälit esitetty tämän postauksen lopussa.

Muutokset ensimmäiseen linjastoluonnokseen


616 Tammisto–Pakkala–Aviapolis–Kannisto–Kivistö

448 Kivistö – Katriinan sairaala


Linja 616 siirrettiin asiakaspalautteen myötä ajamaan Kivistössä Kanniston kautta Kivistön aseman ja Tikkurilantien välisen osuuden. Muutos parantaa asiointiyhteyksiä Vanhasta Kivistöstä, Kannistosta ja Lapinkylästä.

Ensimmäisessä linjastoluonnoksessa esitetty linja 448 on poistettu tästä versiosta, koska sen pääpalvelualueen yhteydet hoituvat linjalla 616.

Linja 616 esitettiin Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa siirrettäväksi ajamaan Tikkurilantien kautta Pakkalan ja Kivistön välillä. Kivistön linjastosuunnitelmassa linja 616 on suunniteltu lyhennettäväksi välille Tammisto–Kivistö. Muutoksella mahdollistetaan tasavälinen palvelu Tikkurilantien työpaikka-alueella yhdessä linjan 576 kanssa. Osuudella liikennöidään ruuhkassa 15 minuutin ja muuna aikana 30 minuutin vuorovälillä.

Vuonna 2020 laadittavassa Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa tullaan tarkastelemaan tarkemmin yhteyksiä esimerkiksi Tammiston ja Mäkelänkadun välillä. Tässä yhteydessä myös linjan 616 mahdollinen katkaisu, yhdistäminen toiseen linjaan tai jatkaminen Tuusulanväylän päästä tulee uudestaan pohdittavaksi.

Nykyisellään säilyvät linjat


431 Elielinaukio–Kivistö


Linjan reitti kuten nykyisin, mutta Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman mukaisesti tiheämmällä vuorovälillä.

443 Kivistö–Vestra


Ei muutoksia nykytilaan.

443K Kivistö–Luhtaanmäki-Vestra


Ei muutoksia nykytilaan.

447 Kivistö–Kesäkylä


Ei muutoksia nykytilaan. Linjan aikataulut herättivät jonkun verran keskustelua, mutta näitä tarkastellaan myöhemmin aikataulusuunnittelussa.

576 Tikkurila–Seutula–Kivistö


Kuten nykyisin.

971 Kivistö–Viinikanmetsä–Ruotsinkylä–Hyrylä–Kerava


Kuten nykyisin.

Aiemmin ehdotetun mukaisesti muuttuvat linjat



431N Elielinaukio–Kuninkaantammi–Vantaanpuisto–Kivistö–Kannisto–Aviapolis–Lentoasema 

 

Yhteistyössä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaprojektin kanssa linja esitettiin kulkemaan Kuninkaantammen kautta, mutta Hämeenlinnanväylää Myyrmäen ja Martinlaakson ohitse. Linja ajetaan Vantaanpuiston jälkeen suoraan Mestarintietä Kivistön keskustaan, sitten Kannistoon ja sieltä Tikkurilantietä Lentoasemalle.

Reittimuutos mahdollistaa yhteydet Kivistöstä Lentoasemalle junien liikennöintiajan ulkopuolella ja nopeuttaa yhteyksiä Helsingin ja Kivistön välillä. Näistä tuli paljon toiveita Kivistön liikkumiskyselyssä.
Linja tihennetään 30 minuutin vuorovälille nykyisestä 60 minuutista. Linjalla tultaneen tarjoamaan myös varhain aamulla liikennettä ennen junaliikenteen käynnistymistä.

432 Martinlaakso–Vantaanpuisto–Petas–Kivistö–Kirkka


Linja lakkautetaan. Kivistön aseman eteläpuolella palvelua tulee korvaamaan linja 433.

Kivistön aseman pohjoispuolen liikenteestä lisää alempana linjan 433 ja 616 yhteydessä.

433 Martinlaakso–Vantaanpuisto–Petas–Kivistö


Jatkossa kaikki vuorot ajavat Petaksen kautta korvaten poistuvaa linjaa 432. Kivistössä ei ajeta Kanniston ja Vanhan Kivistön kautta. Yhteydet Kannistoon linjoilla 444–446, 576 ja 616. Yhteydet Vanhaan Kivistöön linjoilla 443 ja 616.

Muutoksella mahdollistetaan tasavälisempi liikenne Vantaanpuistoon, Mestarintielle, Vehkalan asemalle ja Petakseen. Lisäksi liityntäyhteydet Kivistöön aseman eteläpuolelta ja yhteydet Kivistön keskustasta esimerkiksi Vantaanpuistossa sijaitsevaan postiin nopeutuvat.

Kivistön ja Vantaanpuiston välillä liikennöi myös linja 431, jonka palvelua tihennettiin HSL:n hallituksen 3.3. hyväksymässä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa.

434 Kivistö–Keimolanmäki


Keimolanmäen asuinalueen kasvun takia linjan 434 palvelutasoa parannetaan. Linjan vuoroväliä tihennetään ja tasoitetaan ruuhkassa 10 minuuttiin ja ruuhka-aikojen ulkopuolella 20 minuuttiin. Hiljaisimpaan aikaan liikennöidään 30 minuutin välein.

Maankäytön kehittymisen myötä linja on mahdollista jatkaa Lumikvartsinkadun kautta Lapinkylän asemalle.

444 Kivistö–Katriinan sairaala–Tapola–Riipilä


445T Kivistö–Katriinan sairaala–Tapola–Reuna


Lauantailinjan 445T palvelu siirretään linjalle 444. Muutoksella vähennetään reittiversioiden määrää ja vähennetään hieman kustannuksia. Linjan 445 palvelu säilyy nykyisellä tasolla.

446 Kivistö–Koivupää–Katriinan sairaala–Kesäkylä


Lisätään linjalle arkisin päiväliikenne sekä lauantailiikenne. Linjaa pystytään ajamaan lauantaisin noin kahden tunnin vuorovälillä. Linjat 446 ja 444 ajetaan lauantaisin samalla autolla ja niiden palvelutaso suunnitellaan matkustajamäärien mukaan.

Vuorovälit


linjareittiArki,
ruuhka
Arki,
päivä
Myöhäisillat
(n. klo 21 ->)
La,
päivä
Su,
päivä
431Elielinaukio - Vantaanlaakso - Kivistö1030606060
433 Martinlaakso-Petas-Kivistö3030606060
434Kivistö-Keimolanmäki1020302030
443Kivistö-Vestra6060606060
443KKivistö-Luhtaanmäki-Vestra30-60----
444Kivistö-Tapola-Riipilä60-120--120-
444TKivistö-Tapola-Pirttiranta-Riipilä60-120----
445Kivistö-Reuna3060606060
446Kivistö-Koivupää-Kesäkylä4560-120-
447Kivistö-Viinikanmetsä-Kesäkylä60--120-
616Tammisto-Kannisto-Kivistö3060606060
576Tikkurila-Seutula-Kivistö3060606060
971Kivistö-Ruotsinkylä-Hyrylä-Kerava6060---

7 kommenttia:

  1. Tervehdys. Syväojalla on 52 savua, voisiko tuo Luhtaanmäen linja kiertää vaikka kolme kertaa päivässä Syväojan kautta. Kääntöpaikaksi sopisi hyvin vanhan Hämeenlinnantien ja Klaukkalan uuden ohitustien liittymä. Pääsisivät kylän autottomat ja muutkin Kivistöön ja siitä eteenpäin junalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Syväojan palvelu jatkuu entisellään perustuen U-linjaan 465, jolla pääsee Kivistöön n. tunnin välein. U-linjojen reitit ja aikataulut suunnittelee liikennöitsijä, jonka takia näitä ei ole esitetty suunnitelmassamme.

      Poista
  2. Lisäyksenä olisi hyvä huomioida myös tämä nurkka Vantaalla eli taattava myös tasapuolisesti kulki myös syrjäisimmiltä seuduilta, kuten jo nyt Reunasta, Vestrasta tms

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteyksien määrä pohjautuu alueelliseen palvelutasoluokitukseen, joka pohjautuu etupäässä alueen asukas- ja työpaikkamäärään. Yhteydet voidaan täyttää myös esim. U-liikenteellä, jos sellaista alueella kulkee, kuten esim. Syväojan tapauksessa. Palvelutasoluokitus löytyy suunnitteluohjeestamme: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/joukkoliikenteen_suunnitteluohje_hsl-liikenteessa_2016.pdf

      Poista
    2. Tässä Vaiheessa kun katsoo kesän 2020 aikataulua ei viikonloppuna kulje yhtäkään 465 vuoroa. Ei siis ole mitenkään turvattu työ eikä vapaa ajan liikkuminen tältä osin. Toivottavasti tämä huomioidaan toisin. Vastaavasti lähialueen syrjäisellä sijainnilla olevat alueet kuten Vetra, Reuna, Riipilä jne on mahdollista hyödyntää julkista liikennettä.

      Poista
  3. Onko tarkempaa tietoa siitä, milloin Tuusulanväylän linjastosuunnitelmaa aletaan tekemään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valmistelevaa työtä tehdään jo kevään aikana. Suunnitelma on tavoitteena tehdä ainakin suurimmaksi osaksi vuoden 2020 aikana.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.