Olennaisimpana muutoksena on linjan 616 reitin siirtäminen Kanniston läpi ja tälle päällekkäisen linjan 448 poistaminen. Linjan 616 reittimuutos helpottaa asiointiyhteyksiä Jumboon Kivistön tiheimmin rakennettujen alueiden läpi.
Koko linjastoluonnos ulkoisessa karttapalvelussa. Huom! vuorovälit puuttuvat palvelusta, linjojen vuorovälit esitetty tämän postauksen lopussa.
Muutokset ensimmäiseen linjastoluonnokseen
616 Tammisto–Pakkala–Aviapolis–Kannisto–Kivistö
448 Kivistö – Katriinan sairaala
Linja 616 siirrettiin asiakaspalautteen myötä ajamaan Kivistössä Kanniston kautta Kivistön aseman ja Tikkurilantien välisen osuuden. Muutos parantaa asiointiyhteyksiä Vanhasta Kivistöstä, Kannistosta ja Lapinkylästä.
Ensimmäisessä linjastoluonnoksessa esitetty linja 448 on poistettu tästä versiosta, koska sen pääpalvelualueen yhteydet hoituvat linjalla 616.
Linja 616 esitettiin Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa siirrettäväksi ajamaan Tikkurilantien kautta Pakkalan ja Kivistön välillä. Kivistön linjastosuunnitelmassa linja 616 on suunniteltu lyhennettäväksi välille Tammisto–Kivistö. Muutoksella mahdollistetaan tasavälinen palvelu Tikkurilantien työpaikka-alueella yhdessä linjan 576 kanssa. Osuudella liikennöidään ruuhkassa 15 minuutin ja muuna aikana 30 minuutin vuorovälillä.
Vuonna 2020 laadittavassa Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa tullaan tarkastelemaan tarkemmin yhteyksiä esimerkiksi Tammiston ja Mäkelänkadun välillä. Tässä yhteydessä myös linjan 616 mahdollinen katkaisu, yhdistäminen toiseen linjaan tai jatkaminen Tuusulanväylän päästä tulee uudestaan pohdittavaksi.
Nykyisellään säilyvät linjat
431 Elielinaukio–Kivistö
Linjan reitti kuten nykyisin, mutta Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman mukaisesti tiheämmällä vuorovälillä.
443 Kivistö–Vestra
Ei muutoksia nykytilaan.
443K Kivistö–Luhtaanmäki-Vestra
Ei muutoksia nykytilaan.
447 Kivistö–Kesäkylä
Ei muutoksia nykytilaan. Linjan aikataulut herättivät jonkun verran keskustelua, mutta näitä tarkastellaan myöhemmin aikataulusuunnittelussa.
576 Tikkurila–Seutula–Kivistö
Kuten nykyisin.
971 Kivistö–Viinikanmetsä–Ruotsinkylä–Hyrylä–Kerava
Kuten nykyisin.
Aiemmin ehdotetun mukaisesti muuttuvat linjat
431N Elielinaukio–Kuninkaantammi–Vantaanpuisto–Kivistö–Kannisto–Aviapolis–Lentoasema
Yhteistyössä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaprojektin kanssa linja esitettiin kulkemaan Kuninkaantammen kautta, mutta Hämeenlinnanväylää Myyrmäen ja Martinlaakson ohitse. Linja ajetaan Vantaanpuiston jälkeen suoraan Mestarintietä Kivistön keskustaan, sitten Kannistoon ja sieltä Tikkurilantietä Lentoasemalle.
Reittimuutos mahdollistaa yhteydet Kivistöstä Lentoasemalle junien liikennöintiajan ulkopuolella ja nopeuttaa yhteyksiä Helsingin ja Kivistön välillä. Näistä tuli paljon toiveita Kivistön liikkumiskyselyssä.
Linja tihennetään 30 minuutin vuorovälille nykyisestä 60 minuutista. Linjalla tultaneen tarjoamaan myös varhain aamulla liikennettä ennen junaliikenteen käynnistymistä.
432 Martinlaakso–Vantaanpuisto–Petas–Kivistö–Kirkka
Linja lakkautetaan. Kivistön aseman eteläpuolella palvelua tulee korvaamaan linja 433.
Kivistön aseman pohjoispuolen liikenteestä lisää alempana linjan 433 ja 616 yhteydessä.
433 Martinlaakso–Vantaanpuisto–Petas–Kivistö
Jatkossa kaikki vuorot ajavat Petaksen kautta korvaten poistuvaa linjaa 432. Kivistössä ei ajeta Kanniston ja Vanhan Kivistön kautta. Yhteydet Kannistoon linjoilla 444–446, 576 ja 616. Yhteydet Vanhaan Kivistöön linjoilla 443 ja 616.
Muutoksella mahdollistetaan tasavälisempi liikenne Vantaanpuistoon, Mestarintielle, Vehkalan asemalle ja Petakseen. Lisäksi liityntäyhteydet Kivistöön aseman eteläpuolelta ja yhteydet Kivistön keskustasta esimerkiksi Vantaanpuistossa sijaitsevaan postiin nopeutuvat.
Kivistön ja Vantaanpuiston välillä liikennöi myös linja 431, jonka palvelua tihennettiin HSL:n hallituksen 3.3. hyväksymässä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa.
434 Kivistö–Keimolanmäki
Keimolanmäen asuinalueen kasvun takia linjan 434 palvelutasoa parannetaan. Linjan vuoroväliä tihennetään ja tasoitetaan ruuhkassa 10 minuuttiin ja ruuhka-aikojen ulkopuolella 20 minuuttiin. Hiljaisimpaan aikaan liikennöidään 30 minuutin välein.
Maankäytön kehittymisen myötä linja on mahdollista jatkaa Lumikvartsinkadun kautta Lapinkylän asemalle.
444 Kivistö–Katriinan sairaala–Tapola–Riipilä
445T Kivistö–Katriinan sairaala–Tapola–Reuna
Lauantailinjan 445T palvelu siirretään linjalle 444. Muutoksella vähennetään reittiversioiden määrää ja vähennetään hieman kustannuksia. Linjan 445 palvelu säilyy nykyisellä tasolla.
446 Kivistö–Koivupää–Katriinan sairaala–Kesäkylä
Lisätään linjalle arkisin päiväliikenne sekä lauantailiikenne. Linjaa pystytään ajamaan lauantaisin noin kahden tunnin vuorovälillä. Linjat 446 ja 444 ajetaan lauantaisin samalla autolla ja niiden palvelutaso suunnitellaan matkustajamäärien mukaan.
Vuorovälit
linja | reitti | Arki, ruuhka | Arki, päivä | Myöhäisillat (n. klo 21 ->) | La, päivä | Su, päivä |
---|---|---|---|---|---|---|
431 | Elielinaukio - Vantaanlaakso - Kivistö | 10 | 30 | 60 | 60 | 60 |
433 | Martinlaakso-Petas-Kivistö | 30 | 30 | 60 | 60 | 60 |
434 | Kivistö-Keimolanmäki | 10 | 20 | 30 | 20 | 30 |
443 | Kivistö-Vestra | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
443K | Kivistö-Luhtaanmäki-Vestra | 30-60 | - | - | - | - |
444 | Kivistö-Tapola-Riipilä | 60-120 | - | - | 120 | - |
444T | Kivistö-Tapola-Pirttiranta-Riipilä | 60-120 | - | - | - | - |
445 | Kivistö-Reuna | 30 | 60 | 60 | 60 | 60 |
446 | Kivistö-Koivupää-Kesäkylä | 45 | 60 | - | 120 | - |
447 | Kivistö-Viinikanmetsä-Kesäkylä | 60 | - | - | 120 | - |
616 | Tammisto-Kannisto-Kivistö | 30 | 60 | 60 | 60 | 60 |
576 | Tikkurila-Seutula-Kivistö | 30 | 60 | 60 | 60 | 60 |
971 | Kivistö-Ruotsinkylä-Hyrylä-Kerava | 60 | 60 | - | - | - |
Tervehdys. Syväojalla on 52 savua, voisiko tuo Luhtaanmäen linja kiertää vaikka kolme kertaa päivässä Syväojan kautta. Kääntöpaikaksi sopisi hyvin vanhan Hämeenlinnantien ja Klaukkalan uuden ohitustien liittymä. Pääsisivät kylän autottomat ja muutkin Kivistöön ja siitä eteenpäin junalla.
VastaaPoistaHei! Syväojan palvelu jatkuu entisellään perustuen U-linjaan 465, jolla pääsee Kivistöön n. tunnin välein. U-linjojen reitit ja aikataulut suunnittelee liikennöitsijä, jonka takia näitä ei ole esitetty suunnitelmassamme.
PoistaLisäyksenä olisi hyvä huomioida myös tämä nurkka Vantaalla eli taattava myös tasapuolisesti kulki myös syrjäisimmiltä seuduilta, kuten jo nyt Reunasta, Vestrasta tms
VastaaPoistaYhteyksien määrä pohjautuu alueelliseen palvelutasoluokitukseen, joka pohjautuu etupäässä alueen asukas- ja työpaikkamäärään. Yhteydet voidaan täyttää myös esim. U-liikenteellä, jos sellaista alueella kulkee, kuten esim. Syväojan tapauksessa. Palvelutasoluokitus löytyy suunnitteluohjeestamme: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/joukkoliikenteen_suunnitteluohje_hsl-liikenteessa_2016.pdf
PoistaTässä Vaiheessa kun katsoo kesän 2020 aikataulua ei viikonloppuna kulje yhtäkään 465 vuoroa. Ei siis ole mitenkään turvattu työ eikä vapaa ajan liikkuminen tältä osin. Toivottavasti tämä huomioidaan toisin. Vastaavasti lähialueen syrjäisellä sijainnilla olevat alueet kuten Vetra, Reuna, Riipilä jne on mahdollista hyödyntää julkista liikennettä.
PoistaOnko tarkempaa tietoa siitä, milloin Tuusulanväylän linjastosuunnitelmaa aletaan tekemään?
VastaaPoistaValmistelevaa työtä tehdään jo kevään aikana. Suunnitelma on tavoitteena tehdä ainakin suurimmaksi osaksi vuoden 2020 aikana.
Poista